Ten tam se svou produkční skupinou uvedl před třemi lety.
„Když mi bylo deset let, vysílali v televizi slovenský film Mário a kouzelník v hlavní roli s Jurajem Kukurou. Rodiče mi zakázali dívat se na něj večer, místo toho jsem následující dopoledne sledoval reprízu, dokonce jsem kvůli tomu nešel do školy. Film ve mně zanechal mnoho emocí a překvapení ze síly tématu," sděluje režisér Butka, proč se rozhodl zinscenovat povídku Thomase Manna.
Německý prozaik ji napsal před padesáti lety jako obraz nastupujícího fašismu. Butka v ní podle vlastních slov objevil věci, které jsou v současnosti více než aktuální. „Kouzelník v tomto příběhu netahá králíky z klobouku - je to hypnotizér a manipulátor. My jsme se chtěli trochu více analyticky zamyslet nad tím, co je to za člověka, který vůbec chce manipulátorem být," podotýká Butka.
Z předpokládaného muže je žena - Zuzana Bydžovská
Představení vzniklo na míru novému divadelnímu sálu La Fabriky, který nabízí možnost projekcí, jež diváky obklopují ze tří stran na několika hloubkových úrovních. Vedle Butky se na inscenaci podílel také autor filmových pasáží Jan Truhlář, animátorka Michaela Pavlátová či hudebník Jakub Štork a muzikanti z Orchestru Bandini.
Do hlavní role kouzelníka obsadil Peter Butka Zuzanu Bydžovskou, ačkoli byl původně přesvědčen o tom, že ji má hrát muž. „Ani ve snu mě nenapadlo, že bude kouzelníka hrát žena. Přes různé peripetie a hledání té pravé ženy jsem na doporučení Ivy Benáčkové, která se mnou přes třináct let řídila divadlo Černá labuť, zavolal Zuzaně," sděluje režisér.
Do role Mária obsadil Butka Patrika Děrgela, další role představuje Jiří Hána a Jitka Nerudová.
Rozhovor s Patrikem Děrgelem: Když jsem sledoval projev Putina, připadal jsem si jako v divadle
Patrik Děrgel je členem hereckého souboru smíchovského Švandova divadla, kde v současnosti hraje svoji dosud asi největší roli Hamleta, za niž získal také Cenu Alfréda Radoka. V těchto dnech se mladý herec představí i v další novince, tentokrát v holešovickém alternativním prostoru La Fabrika. Jako Mário v inscenaci Mário a kouzelník režiséra Petera Butky.
Jak se cítíte jakožto čerstvý držitel Ceny Alfréda Radoka?
Ocenění mě moc potěšilo, vnímám ho jako potvrzení toho, že člověk nejde úplně špatnou cestou. Člověk samozřejmě nedělá herectví kvůli cenám, ale je to milé povzbuzení a motivace pro další práci a zlepšování.
Jste členem souboru Švandova divadla, nyní si vás vybral režisér Peter Butka také do multimediálního divadelního projektu v La Fabrice. Pracoval jste někdy na něčem podobném?
Toto je velmi ojedinělá práce, nikdy jsem nic podobného nedělal, dokonce jsem se ani nikdy dříve nebyl podívat na představení Laterny Magiky. Pro herce je to úplně něco jiného, nejzajímavější a zároveň nejsložitější je vůbec samotné skloubení divadla s filmem.
Hlavní roli kouzelníka hraje netradičně žena, herečka Zuzana Bydžovská. Jak se vám s ní spolupracuje?
Je neuvěřitelná profesionálka, k práci přistupuje s nadšením. Byla radost ji při zkouškách sledovat a zároveň vnímat, jakým způsobem o inscenaci přemýšlí.
Znal jste dříve povídku Thomase Manna Mário a Kouzelník?
Neznal, neskutečně mě na ní ale přitahuje téma. Myslím tím hlavně sílu slova, a to, když někdo tou silou slova disponuje a davy ho poslouchají. Málokdo si podle mě tuto moc dokáže uvědomit, ale když se člověk podívá, co může způsobit, je to neskutečné. Nedávno jsem viděl proslov ruského prezidenta Putina a měl jsem pocit, že jsem se dostal sem do divadla na představení. Ačkoli tato povídka vznikla před padesáti lety jako obraz nastupujícího fašismu, mrazí mě, nakolik je stále aktuální.
Cítil jste se někdy jako oběť manipulace?
V životě člověk neustále zažívá manipulační masáž, stačí, když si zapne televizi. Když jsem doma, jsem zvyklý mít neustále puštěný zpravodajský kanál České televize, a přiznám se, že jsem ho teď musel na týden vypnout, protože jsem ten nával nemohl vydržet. Například když slyším, že je 15 procent lidí bez práce, mám potom pocit, že zítra o práci také přijdu.
Vaše role Mária se stane obětí manipulace ze strany kouzelníka. Jak tuto postavu vnímáte?
Kouzelník si Mária vybere proto, že se mu nějakým způsobem vzepře. A to, na čem ho kouzelník dokáže uškvařit, je láska, což mi přijde nejzajímavější, i když pořád ještě nevím, co si o tom mám myslet. Zasáhne tím jeho nejslabší místo, přitom právě láska by podle mě měla být naopak nejsilnějším místem. Je to každopádně také princip, se kterým se v dnešní době dost pracuje.
Máte v současnosti ještě nějakou další spolupráci mimo vaše „domovské" Švandovo divadlo?
Hraji v Karlíně v muzikálu Lucie, větší než malé množství lásky. Tam mě po prázdninách čeká nejspíš ještě další muzikálová spolupráce. Dál hraji také v Elliadově knihovně divadla Na Zábradlí, a jestli můžu, rád bych čtenáře pozval i na moji nedivadelní práci - 16. dubna budeme s naší kapelou Ema křtít ve Švandově divadle novou desku.
Jakému hudebnímu stylu se věnujete?
Říkáme tomu nepravděpodobný poetický rockfolk s nádechem Balkánu, Ostravy a nás.