„Když jsme se ptali našich diváků, kolik jich Proces zná, byla to asi desetina… já jsem se u toho vždycky velmi bavil, pojímám to jako komedii, třeba si přes ni lidé najdou cestu ke knížce," řekl dnes novinářům Steigerwald. Kafka začínal s existenciálním dramatem, my s tím začínáme jako s metalem, doplnil.

Tvůrci pojali Proces jako zábavu 

Kafkův Proces je stěžejní dílo moderní literatury, vyjadřuje frustraci jedince z úřední mašinerie a byrokracie. Hlavní hrdina, anonymní úředník Josef K., je zčistajasna obžalován neznámým soudem. Předmět obhajoby nezná, bojuje s větrnými mlýny a nakonec je popraven.

„S Milanem jsme se shodli na tom, že Proces pojímáme jako zábavu, jako srandu. Většina zpracování byla smutná, byť Kafka se u toho smál. I to jak to psal, napřeskáčku, některé kapitoly psal dvakrát, vracel se k nim, ztrácel se v tom, reflektoval v textu to, co se mu dělo v normálním životě, mstil se lidem, kteří ho třeba usurpovali v bance (kde pracoval), pojímal to jako zvláštní relax," popsal Štolpa svůj přístup k původnímu textu.

Josefa K. zpívá Viktor Dyk 

Autorka textů písní Pavla Forest uvedla, že jsou inspirovány Kafkovou knihou, obsahují vše podstatné z předlohy a někdy i citují části textu. Hlavní postavu Josefa K. zpívá Viktor Dyk, na scéně vystupuje živá kapela, v níž na klávesy hraje Steigerwald, otec a syn Richardové Scheuflerové, na kytary hrají Martin Hollander a Jan Peš. V inscenaci bude i závěsná akrobacie, na niž dohlíží tanečnice a choreografka Irina Andrejeva známá z divadel Děrevo a Těatr novogo fronta.

Rock Opera uvádí sedm autorských inscenací, v nichž se klasická témata zasazují do nových prostředí nebo kombinují klasiku s rockem a metalem. Loni uvedla RockOpera rockovou operu Anna Karenina, z prostředí carského Ruska ji autoři přesunuli do světa motorkářů.

Divadlo se užívá i komerčně 

Rock Opera sídlí na místě předchozího muzikálového divadla. Má hlediště s 800 místy, hraje čtyřikrát do měsíce a loni si cestu do ní našlo 10 tisíc diváků. „Musíme mít vždycky plno, nemáme žádné sponzory," řekl k financování divadla Steigerwald, který ho provozuje.

Mezi představeními se divadlo využívá komerčně třeba pro televizní natáčení. V poslední době získalo i veřejné dotace, podle Steigerwalda řádově stovky tisíc korun jsou ale jen zlomkem nákladů na provoz.

Čtěte také: Noc divadel chystá diskuze, prohlídky, autogramiády i hry