Vůbec poprvé se v Morávkově představení scházejí na jednom jevišti v hlavních rolích Miroslav Donutil a jeho syn Martin.

„Krátce se potkáváme také ve Sluhovi dvou pánů, ale to je jenom chvilková výměna. Tady je to poprvé intenzivně," podotýká Donutil junior, který v inscenaci hraje mladého a talentovaného umělce Mozarta. Jeho otec představuje Amadeova rivala Antonia Salieriho.

„Myslíme si, že ten příběh všichni známe, ale je otázka, jestli ho skutečně známe," připomíná Donutil starší, který se rolí v Amadeovi vrátil do Husy na provázku po čtyřiadvaceti letech poté, co v minulém roce odešel ze stálého angažmá v Národním divadle.

Podle jeho slov byl Salieri neuvěřitelný skladatel, ke kterému se dramatický příběh nechová úplně spravedlivě. Vyzdvihuje například jeho - podle Donutila - dechberoucí Requiem, které v představení také zazní. „Byl slavný v době, kdy ten fracek namyšlený ještě vůbec nic neznamenal. Po Mozartově smrti se navíc krásně staral o jeho děti. Nicméně nepřísluší mi nic jiného, než ho hrát jako grázla," říká.

„Inscenaci věnujeme panu Miloši Formanovi, který nám velkoryse dovolil pracovat ve scénáři s motivy jeho geniálního filmu," připomíná režisér Vladimír Morávek.

Podobenství existence v tomto světě

Divadelní představení však na rozdíl od filmu pojal více ve filozofické rovině. Spíše než o košilatou historku o nudě ve Vídni či o historickou detektivku jde podle něj spíš o podobenství existence v tomto světě. „Jde o dialog dobra a zla, Boha a ďábla a geniality a průměrnosti," říká.

Při inscenování Amadea vycházel Morávek vedle Formanova filmu také z původní divadelní verze anglického dramatika Petera Shaffera, která měla premiéru v Londýně v roce 1979.

„Je to hra o mučivých poryvech, která řeší, zda naše civilizace dává, nebo nedává smysl. Všimněme si, jak málo věcí, je v dnešní době jistých. Současnost je jako nadýchaný šlehačkový krém, ve kterém je velice těžké najít pevný bod," vysvětluje Morávek. Podstatou Amadea nejsou podle něj ani paruky či honosné kulisy.

Na Vinohradech dostal „stopku"

Inscenaci připravoval režisér Morávek v roce 2012 původně pro pražské Divadlo na Vinohradech. Tehdy nastupující ředitel divadla Tomáš Töpfer však jeho přípravy zastavil. Morávek to dodnes vnímá jako arogantní a neetické jednání, neboť v té době už měl podle vlastních slov za sebou stovky hodin práce na inscenaci.

„Po všech těch trapnostech jsem postupně dostal několik nabídek uvést Amadea v různých divadlech po republice. Nakonec jsem dospěl k tomu, že Amadeus je výsostně provázkovské téma," říká Morávek, který je současně uměleckým šéfem Divadla Husa na provázku.

Na brněnské scéně už v minulosti převedl na divadelní prkna také Formanův film Lásky jedné plavovlásky.

V Divadle Husa na provázku mělo představení Amadeus premiéru 14. března, pražské Divadlo Archa ho uvede 12. a 13. dubna od 20 hodin.