„Oněch jedenáct cyklů se dotýká všech možných oblastí – ať už jde o jazykovou výchovu, bezpečnost, techniku, historii, přírodu, pohyb či hudební výchovu," říká výkonný ředitel ČT :D Petr Koliha.. „Jako ukázku přesahových formátů uvádím pořady U6 – Úžasný svět vědy nebo Kombajn je fajn, který je o těžké zemědělské technice. Možná to působí na první pohled nezáživně, ale je to zpracováno úžasně atraktivně – malé děti se mají na co těšit. Připravili jsme i krásný pořad o astronomii Teleskop, o historii (Sám v muzeu II), o přírodě (S Hubertem do lesa, Moje zahrádka), věnujeme se pohybu (Rytmix, Hopsasa). Vedle angličtiny jsme se začali více zabývat francouzštinou v pořadu Strýček Tonton, máme další řadu Písniček doktora Notičky se skupinou Chinaski a Michalem Malátným, Čtení do ouška, kde se věnujeme české literatuře a přednesu. Spadá do něj Babiččino čtení 3, tentokrát s Danielou Kolářovou, pohádky budou číst Jiří Dvořák a opět i Miroslav Donutil – myslím, že jde o excelentní hereckou ukázku toho, jak sdělit text," vypráví Koliha.

Dvakrát vtipnější

Tradičně nejsledovanějšími a výrobně nejnáročnějšími pořady Déčka se stávají večerníčky. Už od druhé poloviny srpna mohou děti sledovat třináct nových dílů legendárního seriálu Pat a Mat. Česká televize nyní navíc chystá dalších 39 epizod. „Při výrobě nových dílů Pata a Mata zůstala zachována ruční práce při animaci i výrobě dekorací a rekvizit. Stále se používají loutky vysoké dvacet centimetrů, jako na počátku. Změnil se jen způsob snímání, záznamu a zpracování. Mohu ale divákům slíbit, že zůstanou zachovány všechny typické prvky seriálu, jako je věčný optimismus jeho hrdinů, radost z kutění i spokojenost Pata a Mata s výsledným dílem," uvádí tvůrce nových dílů a syn původního autora postaviček Marek Beneš.

Vzniká také pokračování hraného komediálního seriálu Mazalové o nelehkém soužití hradních strašidel s příšernou rodinkou zbohatlických Mazalů, které je dílem scenáristy Rudolfa Merknera, kreativní producentky Barbary Johnsonové a režiséra Bisera Arichteva. „Myslím, že druhá série bude oproti první řadě dvakrát vtipnější, protože jednotlivé díly jsou mnohem nabušenější situacemi, děti se mohou těšit i na více kouzel a efektů. Do příběhů navíc vstupuje několik nových postav – od sedmi trpaslíků přes Sněhurku, hejkala, Koblížka, Otesánka, moje Albína se namnoží hned třikrát," říká herečka Jana Bernášková. V oblasti animace se Česká televize pustila i do svého prvního kresleného seriálu pro starší děti, který vzniká na základě kultovního komiksu z 90. let Anča a Pepík od mezinárodně uznávané autorky Lucie Lomové.

Pokémoni a podobné příšernosti

„Déčko naplňuje a v mnohých bodech překonává očekávání, která jsme od něj měli na začátku. Je na druhé, někdy i na první pozici mezi dětskými televizemi v Evropě. Jestliže si uvědomíme, že soupeří s kanály, které za sebou mají mnohem delší dobu života, zároveň si myslím, že mají i větší rozpočty, tak je to naprosto výjimečná pozice," uvádí generální ředitel České televize Petr Dvořák. „Je to dáno tím, kdo tu televizi dělá a zároveň i tradicí a konceptem. Vybrali jsme si cestu, že chceme děti nejen bavit, ale snažit se jim i nenásilnou formou říct něco nového, ukázat jim svět dospělých, pomoct jim rozumět tomu, co se kolem nich děje, a to prostřednictvím zpravodajství Zprávičky, což také není běžný formát u jiných dětských stanic. A co jsem velmi rád, je to, že se nám povedlo ochránit děti před komerčními sděleními, tím pádem je pro ně Déčko bezpečným přístavem, který je nenutí kupovat si různé Pokémony a podobné příšernosti."

K oblibě Déčka podle něj přispívá i grafika, kterou vytvořil tým Daniela Špačka. „Jejich vizuální ztvárnění vyhrálo už několik cen na světovém veletrhu Promax. Je milé, barevné a hravé, pomáhá k tomu, že děti stanici milují. Myslím, že ovečka a liška jsou nezastupitelné postavy, které jsou vedle Rákosníčka, Rumcajse a jiných zapsány v hlavách současných dětí," dodává Dvořák.

Za vše koneckonců hovoří čísla – denně sleduje vysílání ČT :D v průměru každý třetí divák ve věku od 4 do 9 let. Příznivce má i mezi dospělými, neboť průměrný věk sledovanosti činí 24 let.