První titul vypráví o opravdovém hrdinovi 20. století, jehož jméno nám komunisté vymazali z paměti. V Peru naopak nechybí ve školních učebnicích. Příběh Eduarda Ingriše je až neuvěřitelný. Tento génius, který měl být původně farářem, ale stal se trampem, patřil v meziválečném období mezi nejúspěšnější české hudební autory. Složil píseň Teskně hučí Niagára, s Ernestem Hemingwayem natáčel film Stařec a moře, v Peru, kde po odchodu z naší republiky žil, řídil národní filharmonii, pracoval pro Hollywood jako kameraman a jeho filmová hudba byla nominována na Oscara. Znal se s Marilyn Monroeovou, s vnukem amerického prezidenta Tafta, herce Johna Wayna seznámil s jeho manželkou Pilar. Sám se oženil v bezmála šedesáti letech s Ninou, o šestadvacet let mladší ženou.
Po vzoru svého přítele Thora Heyerdahla postavil Ingriš vor La Cantuta a dvakrát se vydal na dobrodružnou plavbu přes Pacifik. S legendární dvojicí Zikmund a Hanzelka natáčel na peruánských guánových ostrovech a díky tomu vznikly jediné filmové materiály z cest, na nichž jsou oba členové dvojice H+Z pohromadě. Celý život snil Ingriš o návratu domů, ale zemřel v zahraničí. O jeho unikátní archiv nemělo žádné české muzeum zájem. Až díky Miroslavu Zikmundovi, Miroslavu Náplavovi a Petru Horkému, kteří jeho pozůstalost v Kalifornii zaevidovali, popsali a zabalili, a někdejšímu ministru kultury Pavlu Dostálovi, který grantem zaplatil její přepravu, jsou všechny cennosti u nás. „Až se celým archivem někdo pořádně prokouše a možná ho i zfilmuje, vznikne z toho světové dílo, protože takový příběh nelze vymyslet,“ uvedl režisér Horký, jehož dokument mohou diváci zhlédnout v premiéře v sobotu večer na ČT2.
Jiný génius – Johann Wolfgang Goethe – je hlavní postavou filmu To horké léto v Marienbadu. Příběh o osudovém setkání tohoto čilého čtyřiasedmdesátiletého básníka, politika a filozofa s devatenáctiletou Ulrikou von Lewetzow (Evženie Nízká) natočil režisér Milan Cieslar. Hlavní roli vytvořil Milan Kňažko. A protože je věkově o dost mladší než filmový Goethe, čekala televizní maskéry poměrně složitá práce. Odholením vlasů herci uměle zvýšili čelo, přidali paruku, umělé obočí, umělé kotlety, a dokonce i umělé vrásky. Uvažovali prý i o zvětšení nosu, ale režisér nakonec rozhodl, že cílem filmu není přesně kopírovat básníkovu podobu. „Milan Kňažko má v sobě vznešenost aristokrata, uvážlivost politika i vášnivost a jiskru zamilovaného muže,” zdůvodnil volbu Kňažka pro roli Goetha Cieslar. Film odvysílá ČT1 v neděli v hlavním vysílacím čase.