Hlavní favorité mají klíčové dopravní priority v programech podobné. Pravicová koalice Spolu pro Prahu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL) i levicovější Piráti chtějí pokračovat v práci na dostavbě Městského okruhu nebo propojení tramvajové sítě do „okružní“ trasy. Svorně také odmítají návrh strany Motoristé sobě na cestování metrem zdarma.
Nuance v programech Pirátů a Spolu ale přeci jen značí dosti odlišné přístupy k městské dopravě. Piráti na rozdíl od pravicového bloku výslovně zmiňují negativní vliv automobilové dopravy na znečištění ovzduší a zabírání městského prostoru. Primátorský kandidát Spolu a exprimátor Bohuslav Svoboda naproti tomu v nedávném rozhovoru pro DeníkN prohlásil, že emise z aut nejsou pro lidské zdraví zásadní.
Podívejte se, kdo kandiduje v Praze. Klikněte ZDE.
Stavba cyklostezek v podání Pirátů má směřovat k vytvoření systematicky propojené sítě, která po dokončení umožní projet napříč celým městem po bezpečných trasách. Naproti tomu Spolu plánuje cyklostezky spíše v konkrétních lokalitách rekreačního charakteru. Třeba v Motolském údolí.
Předvolební průzkumy a sondy dávají největší šanci na vítězství koalici Spolu, v závěsu za ní jsou pak Piráti, hnutí ANO, uskupení Praha sobě a STAN. Volební potenciál nad pět procent má ještě několik dalších formací v čele s levicovou Solidaritou (ČSSD, Zelení) a nacionalistickým „slepencem“ SPD, Trikolóra a hnutí PES. Vedle celostátních stran se do pražských voleb přihlásily subjekty zaměřené výhradně na život v hlavním městě (Motoristé sobě, Za bezpečné ulice v Praze, Praha náš domov, Praha bez chaosu…).
Před čtyřmi lety byly volební výsledky těsné, kdy hned pět kandidátek získalo mezi 15 a 18 procenty (ODS, Praha sobě, Piráti, Spojené síly pro Prahu, ANO) a nikdo další do zastupitelstva nepronikl. Tentokrát je sice Spolu výraznějším favoritem z hlediska jednotlivých volebních zisků, ale jeho koaliční potenciál může být ve srovnání s hlavní konkurencí slabší. Spojení Spolu s Prahou sobě i Piráty je totiž těžko představitelné.
Šance hnutí STAN a potažmo jeho „přirozených“ spojenců (zejména Piráti a Praha sobě) naproti tomu oslabuje kauza Dozimetr, o níž se veřejnost dozvěděla v červnu. Odhalení korupce v Dopravním podniku vyvolalo rozpory a vzájemné osočování i mezi někdejšími lídry současné koalice, kteří se na začátku volebního období rádi oslovovali „sousede“.
„Teď je jasné, proč obviněný Augustín byl v představenstvu DPP na místě patřícím TOP 09. Taky už chápu, proč se členové klubu TOP 09 zbavili Jiřího Pospíšila - nechtěli mít s tímhle, s panem Fremrem nic společného. Za odplatu nemohou kandidovat. Respekt!,“ napsal na konci jara na Twitter Jan Čižinský, šéf zastupitelů Praha sobě a dlouholetý starosta Prahy 7 (Praha 7 sobě).
Bývalý lídr Spojených sil a stále předseda pražské TOP 09 Jiří Pospíšil pak vzkázal Čižinskému, že ho „za lživé výroky na sociálních sítích“ zažaluje.