„Je to pravicové řešení, protože je to postavené na byznysovém modelu. 1000 korun, tedy asi 40 eur je cena, která je přijatelná i pro krátkodobé návštěvníky Prahy. Jejich nákupy kuponu by pokryly výpadek v jednotlivém jízdném v metru. Určitě by se prodalo více kuponů než teď, kdy jich je ve městě s 1,2 miliony obyvatel prodáno půl milionu,“ vysvětlil Macinka s tím, že návrh mají poctivě propočítaný. Pro mnoho návštěvníků Prahy podle něj není 40 eur nepřijatelně vysoká částka.

Podle něj jde navíc o řešení sociální, protože by rodinám v době energetické a ekonomické krize výrazně ulevilo. „MHD je jediná alternativa automobilové dopravy. Chceme lidi motivovat, aby jezdili metrem, protože i motoristé jezdí metrem. Při pohledu na stoupající ceny pohonných hmot a energetickou krizi je to i sociálně podpůrný program. Řada lidí možná na cestování vlastním autem nebude mít,“ uvedl Macinka.

Letiště V. Havla. Ilustrační foto.
Růst nad očekávání: pražské letiště v létě odbavilo skoro čtyři miliony lidí

Zároveň by také díky metru zdarma a levné Lítačce mohlo ubýt aut v ulicích. „Dovedu si představit, že s kuponem za tisícovku a s metrem zdarma si řada lidí odpustí třeba jízdu taxíkem,“ nastínil další možné dopady návrhu lídr Motoristů sobě s tím, že je důležité, aby zůstal v systému obchodní element a mohly se třeba naopak výrazně zdražit jednotlivé jízdenky.

Sliby musí mít ekonomický rámec

Primátorský kandidát koalice Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL) Bohuslav Svoboda odmítl podpořit jakékoliv „populistické návrhy“ ve změnách ceníků veřejné dopravy. „Ve spolupráci s Dopravním podnikem můžeme vyhodnotit možnosti, jak to udělat. Existují totiž různé scénáře přenášení finanční zátěže na ty, kteří v Praze nebydlí. Jakékoli rozhodnutí ale můžeme dělat až v okamžiku, kdy budeme mít propočítáno, že to tak bude fungovat. Potom se můžeme bavit o tom, komu a o kolik případně zlevňovat metro. Každopádně říkáme, že nyní nechceme zdražovat žádné městské služby, abychom lidem v této době nepřidělávali další starosti,“ sdělil Svoboda.

Podle Pirátů už Pražané zavrhli plán na MHD zdarma v minulých komunálních volbách. „Volební sliby musí být zasazeny do reálného ekonomického rámce, jinak jde o obyčejný populismus. Naším záměrem je udržet cenu MHD nízkou, zejména v době zvyšujících se životních nákladů. Zavedli jsme novou 70% slevu na dlouhodobé kupony pro občany v hmotné nouzi a také denní zastropování ceny jednorázových jízdenek v aplikaci PID Lítačka,“ reagoval pirátský primátor Zdeněk Hřib, podle něhož se jeho strana aktuálně ještě snaží přesvědčit koaliční partnery k „zastropování ročního součtu cen u měsíčních kuponů“.

Praha má jednu z nejlevnějších MHD

Macinkův nápad odmítá i uskupení Praha sobě. „Návrh subjektu Motoristé sobě vnímáme jako populistické gesto před volbami. Praha má jednu z nejlevnějších MHD, zavedli jsme slevy pro ty nejpotřebnější - lidi v nouzi nebo Pražany s 3. stupněm invalidity. Současné nastavení cen nám umožňuje investovat do rozvoje MHD. K většímu prodeji časových kuponů a tedy zvýšení výnosů z jízdného dojde jen pokud bude pro cestující MHD komfortní a zajistíme časté spoje, což se neobejde bez investic do rozvoje sítě a nových vozidel,“ odpovědělo hnutí na otázku Pražského deníku.

World GO Day podpořila i Česká republika s Fialovou jízdou v Praze.
Video, foto: Fialová jízda podpořila boj proti rakovině

Levicová koalice Solidarita (ČSSD, Zelení) by naproti tomu pozastavila jakékoliv platby za MHD. „Vzhledem k rychlému zdražování všech základních potřeb a nečinnosti vlády musí Praha hledat cesty, jak lidem pomoci v krizi a jak místním ušetřit náklady na život, aby se nikdo nepropadal do chudoby. Proto Solidarita navrhuje dočasně zavést Lítačku zdarma, respektive za symbolickou jednu korunu, než krize přejde,“ napsal Pražskému deníku Filip Hausknecht, který je na šestém místě kandidátky.

Volební speciál Pražského deníku najdete ZDE.

Z dlouhodobého hlediska prý bude Solidarita prosazovat, aby veřejná doprava zůstala především veřejnou službou a její cena se nezvedala. „Snížíme cenu měsíčního kupónu tak, aby byl měsíc na stejné cenové úrovni jako u ročního kupónu. Aby lidé, kteří si nemohou dovolit vysoký jednorázový výdaj, nebyli znevýhodněni a mohli si jeho platbu rozložit do celého roku. Mimo to zvýšíme věkovou hranici pro jízdu MHD zdarma z 15 na 18 let, abychom tak předcházeli vzniku dětských exekucí," dodal Hausknecht.