Podle dotazníkového šetření Hospodářské komory, která předvolební souboj pořádala, trápí 79 procent pražských podnikatelů právě téma dopravy. „Není překvapením, že doprava je jednoznačnou prioritou naprosté většiny podnikatelů. Za největší nedostatek považují nedokončený Pražský okruh, který má negativní dopad na místní dopravu a také na dopravu tranzitní, které neumožňuje plynulý, rychlý a bezpečný průjezd městem,“ říká prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý.

Ilustrační foto.
Komunální volby v Praze: Podle průzkumu vede koalice Spolu, za ní jsou Piráti

Právě nedokončený okruh má vliv i na ovzduší v hlavním městě. „Ochrana ovzduší je jedním z kritérií, ale musí se opírat o výstavbu okruhu. Když vytlačíme z centra motorová vozidla tak snížíme zátěž občanů,“ řekl Bohuslav Svoboda. Podle zástupce ANO ale dostavbu blokují některé městské části. „Potřebujeme od státu proaktivní pozici i u stavby metra D. Je tu 57 městských částí, což je rarita, když si jedna postaví hlavu, tak bere za rukojmí zbytek Prahy,“ uvedl Patrik Nacher. Podle současného primátora Zdeňka Hřiba je okruh primárně věcí státu, kterému magistrát poskytl podporu a nyní vykupuje pozemky, tzv. zelené pásy.

Co u vás rozhodne komunální volby? Zapojte se do velké ankety Deníku ZDE.

Debata se točila i kolem stavebního rozvoje a přípravy projektů silničních staveb a rekonstrukcí a z toho plynoucích častých uzavírek. „Příkladem je dobře zvládnutá oprava Barrandovského mostu. Musím říct, že Technická správa komunikací se organizaci dopravy už naučila,“ pochválil kandidát na primátora za Prahu sobě Jan Čižinský. S tím ale nesouhlasil Svoboda, který upozornil na problémy a zdržení dostavby mostu, na kterém nyní probíhá pokládka superodolného a dražšího betonu.

Akce čelila kritice opozice i na zasedání zastupitelstva minulý týden. „Doprava je bolestí Prahy, bez uzavírek opravy nejdou,“ vyslovil se Hřib, kterého podpořil Nacher. „Kolony byly a budou, kdo slibuje, že nebudou, tak lže. Před volbami se vždy říká, že jsou opravy nekoordinované a firmy na opravách mají spolupracovat. Proto by měl být primátor hlavně koordinátorem,“ rozohnil se na debatě.

Zastaralý metropolitní plán

V rámci stavebního rozvoje a jeho organizace se 45 procent podnikatelů negativně dívá na „politikaření“ namísto věcné politiky územního rozvoje. Téměř shodné procento, 42 procent podnikatelů, označilo za největší překážku stavebního rozvoje územní plán a jeho komplikovaný systém.

Podívejte se, kdo kandiduje v Praze. Klikněte ZDE.

Tyto výsledky korespondují s faktem, že současný územní plán Prahy je již zastaralý a neodpovídá aktuálním potřebám rozvoje hlavního města. „Myslím, že je obrovská šance, že metropolitní plán přežije v této podobě. Pracuje se na něm dlouho a je díky legislativě velmi složitý a komplikovaný. Je velmi odvážné nyní říct, že se má udělat jinak. Věnovali jsme spoustu času komunikaci se všemi aktéry, a to včetně podnikatelů,“ řekl Hlaváček s tím, že na základě připomínek plán upravili ale nevylučuje, že je možné vyhlášení dalšího veřejného připomínkování. Platit podle něj začne do roka nebo dvou.