Samotný autobus estonské firmy AuveTech pojme šest sedících cestujících. S nimi dokáže jet rychlostí až 28 km/h do vzdálenosti 60 kilometrů. V Říčanech byl pro větší bezpečí během jízdy přítomen řidič, respektive operátor, který přejímal řízení při nepředvídatelných situacích. Senzory minibusu však samy dokáží detekovat nebezpečí a vyhnout se překážce, či před ní bezpečně zastavit. Jak čidla fungují a co vlastně minibus ve svém okolí vidí, mohli lidé sledovat na obrazovkách v interiéru vozidla.

Zatímco tradiční elektrobus vyjde na zhruba 14 milionů korun, autonomní minibus stojí 100 tisíc euro, tedy kolem dvou a půl milionu korun. Klasický naftový autobus vyjde na zhruba čtyři až šest milionů. Vejde se do něj ale až 40 lidí. „Osobně bych tento prostředek v našem městě uvítal. Vozil by cestující z odstavného parkoviště k vlakovému nádraží. Nemuseli bychom pak bojovat s automobily v centru,“ uvedl říčanský starosta David Michalička.

Bez řidiče. Unikátní robot pomáhá pěstitelům přímo ve vinici. Při vinohradnickém jarmarku Kázání ve vinici na Břeclavsku představili také elektro herbicid. Stroj likviduje plevel dávkou elektrického proudu. Bezpečně a bez nutnosti chemického postřiku.
VIDEO: Sbohem chemii. Robot Bakus okope vinici, další stroj ničí plevel proudem

Že to není nereálná myšlenka, potvrdil i pořadatel říčanské akce Toufik Dallal z agentury PowerHub. „Česko je v připravenosti na autonomní dopravu na 23. místě na světě. A to není vůbec špatné,“ uvedl Dallal.

Autobus, podobný tomu, který byl k vidění v Říčanech, ostatně již nyní jezdí v německém Mnichově. S autonomním minibusem se budou moci brzy seznámit přímo i Pražané. Dva minibusy totiž budou od července vozit zájemce po pražském výstavišti.

„Po loňském projektu spustíme i komerční jízdy. Zatím jen ve spodní části výstaviště. Jakmile však skončí rekonstrukce, budeme obsluhovat výstaviště celé. Naším snem je pak také propojit toto místo s nedalekým Veletržním palácem,“ nastínil budoucnost Dallal.

České detekční trubičky jsou schopné velmi přesně odhalit přítomnost bojových látek.
Čeští chemici patří ke špičce v NATO. V práci jim pomáhají i nenápadné trubičky

O novinku se podle něj zajímají i další města v České republice, a blíží se tak doba, kdy autonomní minibusy budou doplňovat flotily dopravních podniků. „To je ale asi ještě daleko, dřív bych viděl jejich využití třeba na letišti či v kampusech univerzit,“ dodal zástupce PowerHubu.

Pokusy s autonomním autobusem jsou poměrně daleko také v Brně, kde na projektu pracují odborníci z Centra dopravního výzkumu.

Jídlo kdykoliv 

Autonomní minibus však nebyl jediným lákadlem říčanské akce. V permanenci byl i autonomní robot na přepravu zásilek. Místo balíků či jídla rozvážel mezi návštěvníky kofolu. „Je to univerzální platforma, která může mít libovolnou nástavbu. A v budoucnu tak třeba může nahradit poslíčky, kdy vám podobný robot přiveze třeba po půlnoci hamburger,“ uvedl Jan Najvárek ze společnosti Bring Auto.

Podle něho budou podobní autonomní roboti součástí městských aglomerací v horizontu pěti až deseti let.