S využitím stěn porostlých rostlinami experimentoval u nás už v 80. letech krajinářský architekt Ivar Otruba, který je mimo jiné autorem podoby Botanické zahrady a arboreta Mendelovy univerzity v Brně. S nápadem zelených stěn pracoval tedy ve stejné době jako francouzský botanik Patric Blanc, který od roku 1982 pracuje jako vědec v Národním centru vědeckého výzkumu ve Francii, kde se specializuje v oblasti rostlin subtropických lesů.

Rozzářená chalupa dává najevo svou netradiční rekonstrukci
Neuvěřitelná proměna. Stará chalupa je po opravě jako z jiného světa

Blanc na základě dlouholetých pozorování rostlin na skalních převisech a větvích stromů přišel s inovativním způsobem pěstování rostlin bez potřeby substrátu. Proces fotosyntézy zajistí pouze roztok vody a v ní obsažených minerálů, spolu se světlem a oxidem uhličitým ze vzduchu. Toto zjištění podnítilo objev a rozšíření tzv. hydroponického pěstování a zelených stěn, které naplňují estetickou funkci a jsou zároveň i velkým přínosem pro životní prostředí.

Od záhonku po fasádu

Vertikální zahrady či zelené stěny mají mnoho podob – od závěsných truhlíků a květináčů z plastu či tkaniny přes variabilní nástěnné moduly až po velkoformátové, propracované živé stěny s chytrým automatickým zavlažováním či celé zelené fasády.

Zatímco dříve jsme si pod pojmem „zelená stěna“ představili zeď porostlou břečťanem nebo psím vínem, dnešní sofistikované systémy umožňují vertikálním způsobem pěstovat cokoli – třeba bylinky nebo jahody, okrasné traviny, ale také exotické rostliny, které vytvářejí dojem tropické džungle například v paneláku nebo ve velkém formátu třeba v obchodním centru či komerčních prostorách. A to jsou právě místa, kde si můžete takovou stěnu zblízka prohlédnout, pokud o ní uvažujete domů.

Je lepší dům ze dřeva, nebo z cihel? Záleží na úhlu pohledu
Jaké domy jsou nejlepší? Trendům dominují domečky z karet i sendviče

Takové, doslova monumentální zelené stěny najdeme třeba v kancelářském komplexu Jindřišská 16 (v realizaci české firmy Flower Company pomocí konstrukce FlowerWall) nebo v bratislavském Lightparku – zdejší rekordní třináctimetrovou stěnu vytvořila česká společnost LIKO-S z modulárních samozavlažovacích truhlíků PlantBox.

Stejná firma stojí i za realizací zelené stěny v gastronomickém konceptu Manifesto na Pražském Smíchově, kde si stěnu můžete doslova osahat, prohlédnout si zblízka systém zavlažování a také utrhnout a sníst třeba jahodu. Stěna dokonale ladí s myšlenkou celé stavby Manifesta, která využívá stoprocentně obnovitelnou energii, dešťovou vodu a kompostovací technologii.

Záhon na jedno kliknutí

Modulární systémy jako PlantBox nebo FlowerWall jsou vhodné i pro začátečníky a do malých prostor. První pracuje na bázi hydroponického pěstování rostlin v živném roztoku (tedy bez použití substrátu), druhý využívá metodu pěstování v substrátu.

Oba (a další podobné) systémy fungují na principu automatického zavlažování. V případě domácího použití stačí využít nádržku, kterou prostě naplníme vodou a stěna se bude po dobu jednoho až dvou týdnů zavlažovat sama. U velkoformátových stěn (nebo třeba v případě, že jsme si vědomi své zapomětlivosti) lze moduly napojit na systém automatického zavlažování a zálivku kontrolovat třeba i přes aplikaci v mobilním telefonu.

Od maringotky se tiny house odlišuje tím, že má ještě spací loft nahoře
Tiny house: Šance na levnější bydlení. Je až neuvěřitelné, co se dovnitř vejde

Modulární systémy jsou ideální pro instalaci v interiérech, ale třeba i na balkoně ve městě, kde na klasickou zahrádku není místo. Elegantním způsobem si tak můžeme pěstovat pokojovky, okrasné rostliny, ale třeba i zeleninu na salát. Výhodou modulárních konstrukcí je jednoduchost provozu, ale také instalace – snadno to zvládneme svépomocí. Na místě je zmínit i variabilitu – systémy lze kdykoli rozšířit, a zvětšit tak pěstební plochu. Můžeme tedy začít se třemi čtyřmi „truhlíky“, a když zjistíme, že je to to pravé, lze přidávat další.

Krása i funkce bez práce

Interiérové zelené stěny vídáme v kancelářích, kavárnách i domácnostech. Zejména v interiérech se suchým vzduchem a v prašném, ale i hlučném prostředí se vedle jejich estetické funkce naplno projeví i ty praktické – jde především o tepelně a hlukově izolační a absorpční schopnosti, zvyšování vlhkosti vzduchu, ale také schopnost zachycovat prach a čistit vzduch.

Posledně zmíněné výhody pocítíme třeba v ložnici, ale i v příliš vyhřátých a vytopených místnostech a interiérech s klimatizací nebo průmyslovou vzduchotechnikou. LED osvětlení pak umožňuje zelené stěny umístit i tam, kde chybí přirozené denní světlo.

Moderní dřevostavba v energeticky pasivním standardu spolu s koupacím jezírkem, permakulturní zahradou a vodním biotopem
Jak bydlet v souladu s přírodou: Dřevostavba na úpatí hor nadchne půvabem

Jaký systém pro domácí použití zvolíme, je už na nás. Hydroponické pěstování, které nabízí třeba systém FlowerWall, má výhodu ve své „čistotě“ a je velmi vhodné i pro začátečníky. Kořenový systém není obalen zeminou, ale roztokem. Díky tomu je eliminován výskyt alergenů, škůdců a plísní a rostliny mají také mnohem menší kořenový bal – mohou dlouhodobě dosahovat většího vzrůstu na menším prostoru.

Hydroponie je nejčistší a nejefektivnější způsob pěstování, vhodný do interiéru a i pro alergiky – samozřejmě s ohledem na výběr nedráždivých rostlin. Zálivka se realizuje jednou za měsíc a může být i plně automatická nebo napojená na systém chytré domácnosti.

Hydroponie je vhodná i pro alergiky, samozřejmě s ohledem na výběr nedráždivých rostlin

Ať města dýchají

Zelené stěny a fasády ovšem nejsou jen na okrasu. „Přirozeně rostliny, lesy a příroda mají schopnost filtrovat nejen prašnost, snižovat hluk, ale i odbourávat CO2 . Proto, když jdeme do lesa, se cítíme tak příjemně. A stejně to funguje i u zelené fasády,“ vysvětluje Roman Macko, ředitel rozvoje obchodu společnosti LIKO-S, která patří mezi největší ve svém oboru a má na svém kontě mnoho unikátních a inovativních „zelených“ realizací.

„Sluníčko ohřívá stěnu a rostliny odpařují vodu ve formě vodních par. Tyto vodní páry jednak ochlazují samotnou rostlinu, jednak také ochlazují okolí. V létě například na klasické fasádě s omítkou může být i 50 ˚C a ochlazováním se tato teplota snižuje na 30 až 35 stupňů Celsia, což je významný rozdíl,“ popisuje Roman Macko reálné pozitivní dopady zelených fasád na jejich okolí, potažmo i život ve městě jako takový.

Bývalý schwarzenberský knížecí dvůr v Postoloprtech renovují manželé Konopáčovi. Už tam úspěšně funguje svatební stodola, plánů ale mají daleko více.
VIDEO: Z ruiny staví své sny. Manželé zachraňují zdevastovaný knížecí dvůr

Především ve větších městech vzniká efekt takzvaných tepelných ostrovů. Jeho příčinou je překrytí původní plochy vegetace pozemními komunikacemi a budovami. Materiály jako asfalt či beton nemají schopnost přijímané sluneční záření upotřebit a přeměnit na chemickou či jinou energii, jak tomu probíhá u rostlin, a mají tendenci záření absorbovat a akumulovat.

„Odpařováním vodních par ze zelených fasád se ochlazuje i okolí budov a tímto způsobem se snižuje nepříjemný efekt tepelných ostrovů. Dalším efektem je skutečnost, že zelené fasády a střechy nevyzařují teplo zpět do oblak, což má potenciál zmírňovat výkyvy v počasí,“ vysvětluje Roman Macko.

Návrat zeleně do měst

Funkce živých stěn a fasád tak zcela naplňují motto společnosti LIKO-S: Jejich „domy jako stromy“ jsou především vysoce funkční a dopad jejich existence zapadá do aktuální filozofie udržitelnosti a ohleduplnosti ke klimatu.

To, čeho si všimneme na první pohled, je ale bezpochyby vizuální efekt. A ten je v případě zelených fasád na míru navíc okamžitý: „Kazety Biotile, které při našich realizacích používáme, jsou předpěstovány ve skleníku po dobu 3–5 měsíců a na fasádu jsou montovány již v plné kondici vegetace. Tudíž momentem namotávání fasáda okamžitě přináší užitek uživateli,“ vysvětluje Roman Macko.

Podle údajů Českého statistického úřadu se domy na bázi dřeva podílely na budování nových objektů v roce 2020 skoro pětinou.
Čtyřicátníci chtějí stavět ze dřeva, mladší fandí cihlám a betonu

Zelenou fasádu lze navíc umístit i na již hotový dům. Skvělá možnost třeba pro případ, když koupíte dům ve čtvrti novostaveb a nechcete bydlet v identické stavbě jako všichni vaši sousedé, zároveň nechcete narušit urbanistický plán architekta ani ráz lokality. Zelená stěna dům odliší přirozeným způsobem a současně propojí stavbu plynulým navázáním se zahradou nebo okolní přírodou.

„Cena zelené fasády Biotile je závislá na výměře a složitosti fasády, nicméně dá se uvažovat kolem 21 000 Kč za metr čtvereční kompletního systému,“ doplňuje Roman Macko.

Průmysl v souladu s přírodou

Roman Macko říká, že ač je u nás vývoj živých fasád zatím v plenkách, má do budoucna zelený přístup velký potenciál. A to právě i s ohledem na klimatickou otázku: „Každý z nás v létě pociťuje problémy s vysokými teplotami a vidíme, jak se naše podnebí za posledních dvacet let změnilo. Tyto změny nejdou k lepšímu a způsobuje je i výstavba hal, necitlivé zásahy do přírody a omezování zelených ploch. Jen v České republice tyto změny způsobily, že průměrná teplota vzrostla za poslední roky o 2 ˚C. Osazením zelených fasád, zelených střech, výsadby stromů můžeme tento trend pomoci zpomalit.“

Samotný LIKO-S jde v tomto příkladem, a to i na poli průmyslových staveb. V roce 2019 dokončili ve Slavkově u Brna první živou výrobní halu na světě.

Glanc je ryze český lifestylový časopis zaměřený na všechny oblasti života, které zajímají moderní, inteligentní a náročnou ženu, ať už je to krása, móda, bydlení, cestování, nebo vztahy. Úzce spolupracuje se slavnými a úspěšnými osobnostmi, přináší možnost nahlédnout do jejich soukromí a poznat jejich názory. Glanc dovoluje čtenářkám vstoupit do světa úspěchu, snů, emocí a splněných přání.


Výstavba v Česku denně znehodnotí 10 hektarů půdy, která přestává zadržovat vodu. Zelená fasáda tuto funkci supluje, a navíc oproti ostatním halovým objektům, nad nimiž se horký vzduch ohřívá až na teplotu 80 stupňů Celsia, dokáže tato zelená hala snižovat radiaci tepla a ochlazovat své okolí až o 10 stupňů Celsia.

„Průmyslová hala LIKO-Vo je unikátní v ohleduplnosti. Nové průmyslové stavby v Česku jsou většinou orientované na rychlý zisk, vulgární ke krajině, bez známky architektonických ambicí nebo alespoň snahy majitele se kultivovaně prezentovat. Hala LIKO-Vo se to pokouší zachránit. Zatím je ale jediná, a tím naprosto unikátní,“ popisuje stavbu autor návrhu, architekt Zdeněk Fránek.

Villa Balbiano se nachází na břehu italského jezera Como. Právě zde se natáčel film Klan Gucci
Žijte si jako slavný Gucci. Stačí na to jen jedna výplata

Budova souznící s přírodou, přirozená tepelná izolace v zimě i ochlazovací funkce v létě, absence klimatizace interiéru a přirozený vzduch k dýchání, přírodní kořenová čistírna odpadních vod, retenční jezírko, vnitřní stěny s popínavými rostlinami a nevšední, ale o to přirozenější a uklidňující prostředí. To jsou atributy nejen zmíněné haly LIKO-Vo, ale i potenciál, který mohou naplnit jakékoli další haly, komplexy nebo třeba obytné věžáky, které budou postaveny s citem a ohledem na životní prostředí a kvalitu života v moderní společnosti.

„Rozhodně každá zelená plocha je dnes žádoucí. Měli bychom pro naše děti vytvořit budoucnost, v které se bude dát žít. A tímto způsobem můžeme začít každý u sebe,“ uzavírá Roman Macko.

Biofiltrační čistička vzduchu

Filtrační, zvlhčovací a čisticí funkce rostlin dávají vzniknout inovativním nápadům, které do našich – mnohdy rychlých a „zprocesovaných“ – životů vracejí přírodní element. Jedním z příkladů spojení chytré elektroniky a maximálního potenciálu přírody je čistička vzduchu Respira. Funguje na principu biofiltrace vzduchu přes mikrobiální kořenový systém rostlin, který vzduch zbavuje prachu, nečistot i těkavých látek. Technologická část čističky pak měří kvalitu ovzduší v interiéru – vzdušnou vlhkost, obsah těkavých látek a teplotu.

Chod čističky a zavlažování lze samozřejmě kontrolovat přes mobilní aplikaci. Svými rozměry i funkcemi je to navíc příjemná (a přenosná) alternativa zelené stěny pro malé prostory. Kanadský výrobek u nás prodává třeba zmíněná společnost Flower Company.

Autor: Karolína Hornová, zdroj: časopis Glanc