Dnes již 20 let obléká řadu firem i individuálních osobností v Česku. „Prošla jsem individuální tvorbou na míru i konfekcí, což se od sebe v mnohém liší. Obojí mě ale nesmírně obohatilo," uvádí o svých profesních začátcích Dagmar Vybíralová.

Cesta na vrchol 

Oděv chtěla Dagmar Vybíralová dělat vždy. „Je to moje prokletí a zároveň vášeň, oděv je krásný svou různorodostí střihů i materiálů. Nedokážu si představit, že bych kdy dělala něco jiného," komentuje návrhářka.

Cestu za svým cílem si ale přesto záměrně zvolila trnitější. „Chtěla jsem znát řemeslo, tak jsem se vyučila v salonu. Při práci jsem poté několik let studovala oděvní školy," popisuje. Až do revoluce byla v nejpřednějším pražském salonu Styl.

Stylovost jako výzva 

„Dostat se do Stylu byl vrchol kariéry. Lidé, kteří se tam dostali, tam zůstávali až do důchodu. I to byla má vysněná vize," říká Dagmar Vybíralová. Po revoluci ale došlo ke zlomu. Podnik Oděvní služba, který tento salon vlastnil, skončil.

„Bylo to pro mě velmi těžké. Dostala jsem řadu nabídek, některé byly šťastné, jiné méně. Vše vyústilo až v založení vlastní firmy," líčí. Vše uspíšila nabídka od velké pražské firmy.

„Dostala jsem za úkol obléci asi 850 zaměstnanců. Byla to pro mě velká výzva, šla jsem do toho a vyplatilo se to," uvádí. Od té doby oblékla její firma již řadu společností, spolupracovala na pořadech v televizi a připravovala oděv i pro řadu reklamních kampaní nadnárodních firem.

Od firemního oděvu k individuálnímu

V současnosti se Dagmar Vybíralová soustředí kromě firemního oděvu i na individuální práci. „Vždy pracujeme svým způsobem individuálně, ať už oblékáme vrcholový management či skladníky. Musím se ptát, jakým způsobem pracujete? Kde by se vám nejlépe hodily kapsy? A podobně," popisuje svou práci návrhářka.

Důležité je tedy myslet nejen na design, ale i na funkčnost. „V tom se nejvíce projevuje znalost oboru. Je velký rozdíl nechat si ušít oblek na výjimečnou příležitost nebo vytvořit firemní oděv pro recepční, která se v něm musí celý den pohybovat," komentuje Dagmar Vybíralová. Část klientely je založená na šití na míru.

Od představy k první zkoušce 

„Přichází k nám lidé s jasnou představou, ale i naopak s žádnou. Společně probereme představu zákazníka a já poté připravím návrhy a vhodné materiály k výběru. Když si zákazník vybere, přistoupíme k realizaci. Následují nezbytné zkoušky," přibližuje proces tvorby.

Nejčastějšími zákazníky jsou ti, kteří o oděvu přemýšlí, nechtějí rychle utrácet peníze za velké množství nekvalitního oblečení. „Často jsou to také vnímaví lidé, kteří vidí nedostatky na oděvech v obchodě a vadí jim to. To mě těší, protože se celý život snažím vychovávat lidi k vnímání kvality," uvádí návrhářka.

Psychologie oblečení 

Dagmar Vybíralová musí často pracovat i psychologicky. Nejde totiž jen o to obléknout někoho co nejstylověji, ale aby se i sám dobře cítil. „Nejlepší je, když člověk na sobě oděv vůbec nevnímá. Navíc by měl vyjadřovat jeho osobní styl," vysvětluje.

S každým zákazníkem si vždy tedy promluví, zjistí, jaké barvy preferuje, co dělá za práci a podobně. „Nechci nikoho do ničeho násilím nutit. Člověk nesmí oděvem něco dohánět, správné oblečení by naopak mělo doplnit a podtrhnout jeho osobnost," říká Dagmar Vybíralová.

Dagmar  Vybíralovápochází z Prahy, kde i vystudovala oděvní školy 
dlouhá léta pracovala pro prestižní pražskou oděvní společnostpřed 20 lety založila vlastní společnost, která obléká řadu firem i různé osobnosti
letos při příležitosti výročí založení firmy uspořádala autorskou módní přehlídku

Čtěte také: Josef Růžička: tajný hrdina, který za války zachraňoval Židy