Společně se snaží objasnit, proč v noci na čtvrtek vyšlehly plameny, které autobus zcela zničily. Nikomu se naštěstí nic nestalo; téměř půl stovky pasažérů stačilo včas vystoupit. Toho, že v zadní části autobusu hoří, si šofér jedoucí na lince číslo 197 všiml ve zpětném zrcátku 20 minut po půlnoci.
Plameny vyšlehly v zadní části a vnitřkem vozu se rychle šířily. Autobus byl právě v ulici Novodvorská. Šofér okamžitě zastavil a otevřel dveře. K vystupování nebylo třeba nikoho pobízet.
Dvě třetiny v ohni
K ohni se sjela družstva pražských hasičů i požárního sboru dopravního podniku. Zásah dvěma proudy vody se smáčedlem ale autobus nezachránil. Požár zcela zničil motorový prostor - a pohltil také podstatnou část kloubového dopravního prostředku.
„Asi dvě třetiny vnitřní části," upřesnila Pavlína Adamcová z centrály pražských hasičů. Po dobu zásahu policisté uzavřeli Novodvorskou už od ulice Zálesí, aby nedošlo k hrožení dalších osob.
Náhoda, nebo úmysl?
Rozšířily se plameny z motoru do prostoru pro cestující - anebo to bylo naopak? Tenhle problém řešili vyšetřovatelé už během noci; hned v rámci prvotního šetření byl na místo přivolán pes speciálně vycvičený k procházení požářiště a vyhledávání stop po hořlavinách. A otazníky stále trvají.
Ano, detektivové prověřují i variantu, že požár mohl založit někdo úmyslně, potvrdila ve čtvrtek Hana Jeřábková z ředitelství pražské policie.
„Kriminalisté v současné době zjišťují příčinu požáru a zajišťují veškeré důkazní prostředky. V případě prokázání úmyslného zapálení hrozí pachateli za trestný čin obecné ohrožení až osmileté vězení," konstatovala Jeřábková.
Hledají se svědci
V souvislosti se zjišťováním všech okolností požáru hledá policie svědky. Žádoucí by byly zvláště postřehy cestujících z autobusu číslo 197, pokud si všimli například neobvyklého či přímo podezřelého chování někoho z ostatních pasažérů. Jakékoliv poznatky jsou vítány na lince 158.
Kolem nočního požáru ve čtvrtek živě debatovali i cestující, kteří nejezdí přímo na Novodvorskou. „Manželka říkala, že zaslechla něco o žháři - mně se to ale nezdá, řekl na kačerovském terminálu Deníku František Karpíšek v odpovědi na otázku, zda nyní nemá strach jezdit městskou dopravou.
Co kdyby se žhářský útok - pokud se tedy skutečně jednalo o úmysl - opakoval? Karpíšek má jasno: skoro na jistotu to byla závada. On přece ví své: když ve středu večer jel domů na Kamýk, na Kačerově jasně slyšel, jak nějakému autobusu rachotí motor. Asi tak, jako když nefunguje mazání.
Ještě prý měl obavy, aby to nebyla jeho dvěstěpatnáctka - aby v pořádku dojel. Po nastoupení do autobusu už ale nic neslyšel, takže to musel být jiný stroj…
Úvahy o tom, že mohl zaslechnout odezvu problémů, které pak dostaly ohnivou podobu, ale záhy vzaly zasvé. „Vlastně nebylo pozdě v noci; já jel domů už v půl deváté," rozpomněl si svědek, že on vlastně žádným svědkem není. Ostatně - ani být nemohl: spoje linky 197 přes Kačerov nejezdí.
Požáry autobusů městské hromadné dopravy způsobené technickou závadou ale v Praze opravdu nejsou tak řídkým, jevem, jak by snad leckdo předpokládal.