Zastávku oficiálně pokřtili ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) a generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Slavnostního aktu se zúčastnil také pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti). Součástí akce byla zvláštní jízda protokolárním drezínovým konvojem.

„Jsem rád, že se železnice na území metropole mění k lepšímu,“ prohlásil během ceremoniálu Havlíček. Podle toho jde o zásadní železniční stavbu na území metropole. Zastávka Praha-Eden je totiž součástí nově budovaného čtyřkolejného koridoru mezi Vršovicemi a Hostivaří.

Zastřešení vlaštovkami

Výjimečná je hned v několika ohledech. Správa železnic zde například testuje nový typ dlaždicového povrchu nástupišť, který má nahradit dosud využívanou zámkovou dlažbu. „Nový typ povrchu by neměl do sebe absorbovat takové množství nečistot,“ řekl Svoboda.

Podobně nezvykle působí i zastřešení nástupišť, takzvané vlaštovky. Správa železnic zvolila řešení se „zadeklováním“ konstrukce a sítí, takže střechy působí jako jednolitý celek. Jde o pilotní projekt, který má otestovat schopnosti a trpělivost údržby.

Nádraží od neděle slouží lince S9 mezi Prahou a Benešovem, a to zatím v provizorním režimu. Práce totiž nadále probíhají například v části kolejiště nebo na podchodu. Přístup od stadionu je možný po provizorních dřevěných schodech přes starou strašnickou trať, kde provoz definitivně skončí. Hotovo má být v Edenu v květnu nadcházejícího roku.

Další stanice příští rok

Následně na podzim příštího roku se má o kus dál směrem z Prahy otevřít i nová stanice Zahradní Město, kde vzniká přestupní uzel s MHD. Kompletní rekonstrukcí prochází i nádraží Vršovice. „Díky různým podchodům a nadchodům se stanou mnohem prostupnější oblastí,“ vysvětluje Svoboda.

Celková výše nákladů na celý úsek od jižních portálů Vinohradského tunelu do Hostivaře je odhadována na 5,35 miliardy korun. Většinu peněz zaplatí Evropská unie. Stavba probíhá od června 2018. „Navzdory náročným podmínkám se našemu týmu daří plnit harmonogram,“ říká Jaroslav Heran, generální ředitel Metrostavu, který trať buduje. Celý koridor má být hotový v říjnu 2021.

Drezíny na Hlavním nádraží v Praze

Fotogalerie: Drezíny na Hlavním nádraží v Praze

O vznikajícím pražském koridoru se často hovoří jako o železniční stavbě desetiletí. Jde totiž o první čtyřkolejnou trať v zemi. Ulevit má především úsekům s přetíženou dopravou. V neděli díky ní vlaky po více jak 114 letech opustí stávající trať z Hostivaře do Vršovic a začnou jezdit po nových kolejích.

Narovnání trasy zkrátí koleje o 232 metrů. Díky zvýšení rychlosti na 120 km/h se sníží doba jízdy až o tři minuty. „Cestující a obyvatelé Prahy však ocení spíše významné zvýšení komfortu přepravy,“ myslí si generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Napojení jihočeského koridoru na Prahu přinese velké změny v dálkové, příměstské i městské dopravě.

Z tratě se stane park

Hlavní město v prosinci také o jedno nádraží přijde. Vlaky se nově vyhnou zastávce Praha-Strašnice, která bude zrušena. Na opuštěné trati vznikne liniový park s korzem a cyklostezkou. Místo se má stát zelenou páteří Prahy 10. „Promenádě s nadsázkou říkáme nová pražská High Line,“ prohlásil náměstek primátora Petr Hlaváček. Inspirací pro pražské plánovače totiž byly newyorská High Line nebo pařížská Plantée, které vznikly rovněž na bývalých železničních stavbách.

V první etapě se chystá realizace hlavní části promenády mezi ulicemi U Seřadiště a Dolínecká. V dalších fázích se předpokládá přímé napojení až po železniční stanici Praha-Vršovice. „Získáme nová bezbariérová místa pro setkávání a společenské a kulturní aktivity pro všechny bez rozdílu věku a možností pohybu,“ domnívá se náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

Promenáda podle něj naváže na existující síť ulic a na současné stezky, ve Vršovicích například podél Botiče. „Pražanům nabídne dostatek místa pro vycházku, jízdu na kole nebo bruslích mimo silniční provoz. Je to výhra pro všechny,“ uvedl radní.