Kolo uchycené jen jedním šroubem, podomácku svařovaný rám, ostré vyčnívající hrany na obvodu vozidla a zpětná zrcátka z motocyklu. To je jen krátký výčet prohřešků z kontroly „historických“ vozů, jež s turisty brázdí centrum metropole. Mnohé z nich jezdí v ulicích registrované jako traktory, sněžné frézy či šestimístné motocykly.

Vhodné leda pro zábavní parky

Zátah magistrátního odboru dopravy a policie potrvá až do října. Kontroloři zatím stačili během 11 dní zkontrolovat 58 automobilů. Výsledek je alarmující – bez závad prošly pouhé tři.

„Deset vozidel muselo být na místě odtaženo odtahovou službou a jedno bylo odtaženo kriminálkou, jelikož mu chyběl vyražený vin kód na motoru,“ řekl radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Nejčastějšími prohřešky byla absence dokladů, včetně oprávnění k podnikání a výpisu ze živnostenského rejstříku. U některých aut ovšem chyběly kupříkladu bezpečnostní pásy, mlhovky a funkční světla či ostřikovače. „Vozidla často pocházejí z polské výroby, určená jsou spíše pro zábavní parky nebo provoz na soukromých pozemcích,“ vysvětluje Scheinherr.POKUS O DOHODU SELHAL

Podle odhadů jezdí v centru okolo 120 takovýchto vozidel. Provozuje je 10 až 15 společností. „Jsou zaštítění organizací, kterou si vytvořili. Hodně z nich je kryto až bílými koňmi z různých států, jako je Ukrajina či Moldávie, spousta z nich jsou ale Češi,“ dodává radní pro dopravu.

Město se s nimi zpočátku snažilo o domluvu. „Na začátku jsem měl jednání s jejich sdružením, kde jsme si chtěli definovat podobu jejich byznysu. Bylo ale těžké se domluvit. Neměli vůbec vůli se přizpůsobit pravidlům,“ upozorňuje Scheinherr.

O vytvoření společných pravidel se pokoušela i radnice první městské části. „Dohoda zkrachovala na legislativním rámci,“ uvedl radní pro dopravu Prahy 1 David Skála. „Nešlo stanovit řád linkové dopravy, když nesplňovali technické podmínky,“ dodal Skála. Podle něj tento závadný byznys přetekl do neudržitelné výše.

Nesplňují emisní limity

Magistrát si posvítil i na autobusy Hop On Hop Off. U nich byly nejčastějším prohřeškem chybějící dokumenty a licence k podnikání. Ty navíc musí mít přímo stanovenou trasu, kde budou nakládat a vykládat cestující.

Problematické jsou i takzvané Tschu-tschu vláčky. Ty při rozjíždění překračovaly až 200krát povolené množství emisí. „Počítá se ale průměrná hodnota za běžného provozu, kterou překračovaly čtyřikrát,“ říká Scheinherr.