Při modernazici tramvajové sítě v posledních letech inženýři myslí na nové technologie. Informační tabla najdou cestující ještě třeba na obratlišti Radlická, na zastávkách v Plzeňské ulici, Podolském nábřeží či na u metra Hradčanská. Nejnověji byly použity „chytré“ zastávky použity při prodloužení kolejí k Nádraží Podbaba. Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) ve spolupráci s firmou Xanthus v tomto týdnu nainstaloval na Nádraží Vysočany zastávkový označník, který podle autorů nemá obdobu ani v Česku ani v zahraničí.

DDP zavádí platby bezkontaktní kartou.
Proč nejde „pípnout“ jako v Ostravě? Pražský systém komplikuje i metro

„Je to moderní zobrazovací médium, které nespotřebuje mnoho elektřiny, je ekologické a cestující na něm vidí aktualizované informace z mnohametrové vzdálenosti za jakéhokoliv počasí. Navíc v případě delšího výpadku elektřiny na něm zůstane poslední zobrazená informace, v případě kratšího výpadku tak lidé nepoznají, že nějaký výpadek vůbec byl,“ píše se v textové zprávě s tím, že nová zastávka umí reagovat na změny v dopravě a zobrazovat i mapy či plánky objízdných tras.

Změnu trasy provede jeden člověk na dispečinku

Nyní jsou ve vitrínách pražských zastávek obyčejné papíry. V případě výluky pracovníci dopravního podniku musí jízdní řády měnit na každé z nich po celé trase a doplňovat plastové tabule o změně. Občas DPP nasadí i takzvané „informátory“ ve žlutých či oranžových vestách. „Musí se měnit papíry, tisknout nové a vznikají i náklady na pohonných hmotách. To díky elektronickému papíru odpadne. Jeden člověk na dispečinku provede během pár minut celou operaci od stolu a okamžitě zaktualizuje všechny jízdní řády,“ popisuje Karel Krištof ze společnosti Xanthus.

Zastávka autobusu. Ilustrační foto.
Řidič mě neuvidí, tlačítko je daleko. Pražané se bojí zastávek na znamení

Další výhodou podle Krištofa je to, že zastávky díky revoluční technologii zeštíhlí. Firmě dodávají elektronický papír američtí odborníci, unikátní software ovšem vyvinuli její vědci sami. Xanthus slibuje, že část dat z řízení MHD na dispečinku nyní odkryje i cestujícím.

Elektronický papír navíc podle autorů dokáže zobrazit velký seznam zastávek s časy, které by žádný jiný displej nezvládl. „Čitelnost má z mnoha metrů a nabídne více informací než ledkové zobrazovače,“ dodávají vývojáři. Listování má být uživatelsky příjemné a tlačíka jsou vybavena proti vandalům. Plášť by měl mít dlouhou životnost a odolnost proti soli.

Tramvajová zastávka s Wi-fi.
Zastávky tramvají šíří internet. Budou jich stovky!