Scheinherr návrh na zdražení jízdních tarifů a také zvýšení poplatků za parkování v „modrých“ zónách představil ostatním radním tento týden na výjezdním zasedání, kde měl každý za svou gesci navrhnout konkrétní možnosti úspor.

„Praha s dopravní podnikem (DPP) intenzivně diskutuje různé varianty a scénáře. Předpokládáme, že to ve finále bude kombinace různých opatření,“ komentoval náměstek svůj námět bez dalších detailů.

Cenotvorba jízdného je věcí města

Podle zástupců odborových svazů DPP navrhl Scheinherr zdražení ročního „dospělého“ kupónu o necelé dva tisíce korun. Posledních pět let stojí po zlevnění o téměř tisícovku 3650 korun. V úvahu prý ale připadá i varianta, že by se zdražily pouze jednorázové a krátkodobé jízdenky. Odboráři zároveň požadují navýšení mezd minimálně o inflaci, což posiluje tlak na rozpočet DPP.

Jeho čistý meziroční propad příjmů z jízdného od března do konce června přesáhl miliardu korun, přičemž za celý loňský rok utržil DPP od cestujících zhruba čtyři a půl miliardy. Prodej jednorázových jízdenek je kvůli absenci většiny turistů stále zhruba na polovině, řekl Pražskému Deníku v obsáhlém rozhovoru generální ředitel DPP Petr Witowski.

„Výpadek jízdného je tak velký, že běžnými úsporami provozních výdajů ho nemáme šanci vykompenzovat,“ uvedl Witowski, který zároveň upozornil, že cenotvorbu jízdného má „v rukách“ město. „Dopravní podnik cenovou politiku přejímá. Jako největší příjemce dotací z městské kasy ale samozřejmě počítáme s tím, že nutné úspory dopadnou i na nás. A připravujeme se na to mimo jiné prioritizací investic,“ dodal.

Diví se opozice i ekonom

Případné zdražení jízdného je podle opozice v této době a podobě nelogické. Podle ODS by šla vzhůru jen cena služby, nikoliv kvalita. Šéf klubu zastupitelů ANO Patrik Nacher upozornil, že nápad jde proti snahám o zatraktivnění veřejné dopravy a měl by být „až posledním krokem po vyčerpání jiných možností úspor“.

„Praha se chystá citelně zvýšit jízdné MHD a Uber se raduje. Je to zarážející, neboť se tím za peníze běžných lidí, často zasažených koronakrizí, podpoří automobilismus,“ napsal zase v komentáři ekonom Lukáš Kovanda.

Praha má podle něj z minulých let přebytkového hospodaření vytvořený dostatečný „polštář“ k překonání ekonomických dopadů pandemie, a to prý i kdyby udeřila její druhá vlna.

„Vzhledem k tomu je zarážející, že město uvažuje o tak markantním navýšení cen jízdného. Pokud navíc klíčový cíl řady současných vrcholných politiků metropole představuje znatelné omezení automobilové dopravy, je případné zdražení MHD zarážející dvojnásob,“ tvrdí Kovanda, podle kterého má individuální automobilová doprava jako alternativa té veřejné aktuálně „na své straně“ i levné pohonné hmoty.

Výsledkem by mohl být kompromis

O úspěchu pracovního návrhu rozhodne, jak se k němu v příštích týdnech postaví zbylé dvě třetiny koalice. Jak uskupení Spojené síly pro Prahu (TOP 09, STAN), tak Piráti chtějí debatu o možném zdražení svázat s požadavkem průhlednějšího hospodaření DPP a posílení kontroly jeho efektivity.

„Požadujeme úspory na provozních výdajích,“ sdělil na Twitteru primátor Zdeněk Hřib (Piráti). Podle jeho kolegů může být konečným výsledkem určitý kompromis.

Lídr Spojených sil a pražské TOP 09 Jiří Pospíšil chce nechat o záměru hlasovat krajský výbor strany. „Před volbami nikdo nemluvil o zdražování jízdného, takže mne návrh překvapil,“ prohlásil Pospíšil.