Jsou moderní, na dobrých adresách a Pražanům by připravily dobré prostředí pro práci. Nejspíš ale zatím zůstanou pouze na papíře. Nové kancelářské budovy se totiž v Praze od začátku roku úplně přestaly stavět.

Projekty, které jsou v řadě případů připraveny, čekají na to nejdůležitější: klíčové nájemce. Ti ale chybějí, protože většina společností kvůli recesi výrazně šetří a svých objektů se naopak zbavuje.

„Spekulativní výstavba je teď pozastavena. Banky většinou nepůjčí dřív, než pronajmou přibližně polovinu plochy plánovaného projektu. Od začátku roku se nezačal stavět ani jeden kancelářský objekt,“ popsal Ondřej Novotný z poradenské společnosti King Sturge.

Pankrác není u ledu

Přestože odborníci předpokládají, že do konce roku by mohla být zahájena výstavba o velikosti zhruba pěti středně velkých budov, bude to o pětinu méně než loni. „V nejbližší době začne s výstavbou například ECM, která 5800 m² objektu na Pankráci na dvacet let pronajala společnosti Meridian Spa,“ doplnila Markéta Němcová z King Sturge.

Podle ředitele poradenské společnosti DTZ Jaromíra Smetany ale může mít zastavení výstavby kanceláří za dva roky dohru. „Samozřejmě může dojít k tomu, že v roce 2011 bude nabídka nedostatečná a firmy to donutí platit vyšší nájmy,“ uvedl Smetana.

Do levnějšího

V současnosti je na trhu kancelářských objektů dostatek, řada firem se jich ale zbavuje a stěhuje se do levnějších prostor. Na prodej jsou kanceláře na okraji města i v centru.

Jedním z prodávajících jsou i České dráhy. Ty kvůli látání svých ztrát prodávají po nádraží Vyšehrad i honosný Sweet-Šporkovský palác v Hybernské ulici v Praze 1. Za palác, jenž dříve fungoval jako kancelářská budova drah, by měl zájemce zaplatit nejméně 350 milionů korun.

Dráhy chystají novou dražbu

Podle mluvčího ČD Ondřeje Kubaly se dražba uskuteční už podruhé, původní cena 500 milionů korun totiž byla nadsazená.

„Nemovitosti se prodávají v každé době. Počet potenciálních kupců je ale výrazně nižší. Z trhu odešli investoři, kteří využívali úvěry bank. Banky totiž nyní tak velkou sumu peněz na nákup nemovitosti nepůjčí,“ nedoporučuje firmám zbavovat se majetku Jiří Pácal z Asociace pro rozvoj trhu nemovitostí.

Majetku se zbavuje i Správa železniční dopravní cesty, která v roce 2003 převzala část drážních nemovitostí po zrušené státní organizaci České dráhy. Největší transakcí byl zřejmě prodej plochy nádraží Bubny v Holešovicích. Správa za prodej inkasovala 1,1 miliardy korun.

Lidem se uleví

„Měli jsme pronajaté kanceláře v Praze 7, teď ale zvažuju, že sídlo pustíme, a budeme pracovat z domova. Zaměstnanci nejsou proti,“ řekl Deníku jeden z živnostníků.

Jediní, kdo mají z potíží developerů radost, jsou obyvatelé výstavbou zasažených míst. „Za domem nám měli stavět kolos tam, kde byl parčík, teď to vypadá, že z něj sejde. Na druhou stranu se bojíme, aby tu nakonec nevyrostly byty,“ uvedl Petr Kolavý z Prahy 4.