Vyjížďka centrem tak krásného města, jakým Praha bezesporu je, v historickém voze vypadá pro leckoho jako skvělá romantika. V drtivé většině se ovšem automobily převážející turisty jako automobiloví veteráni pouze tváří.

"My jsme před 22 lety začínali se skutečnými historickými vozy," říká jednatel společnosti History Trip Richard Buraj. Konkrétně se jednalo o různé typy automobilů Praga, z nichž dva z nich (Pragu Alfa a Pragu AN), si lze k projížďkám stále ještě objednat. "Postupně je ale stahujeme z provozu a renovujeme do původního stavu," říká Richard Buraj. Snaží se totiž vyjít vstříc požadavkům pražského Magistrátu na to, aby v ulicích jezdila ekologičtější  vozidla.

V posledních letech proto jejich řidiči nejčastěji usazují turisty do speciálního typu vozu. "Nazvali jsme ho MB-770, protože ideově jeho design skutečně vychází z tvarů starých modelů této značky," vysvětluje Buraj. Žádné reálné logo německého výrobce ale na autě nenajdete. Na vrchu chladiče shlíží na svět stylizovaná ženská hlava, která může být v noci prosvícená.

Oproti svému předobrazu, což byla velká limuzína vyráběná v letech 1930-43 s délkou až šest metrů, měří vůz dokonce ještě o půl metru více. Pod kapotou však nepracuje osmiválec, nýbrž čtyřválec z Lady Niva.

Jednotlivé detaily jsou výborně zpracované

Tento vůz totiž slouží jako dárce orgánů pro turistické limuzíny firmy History Trip. "Byl to nápad našeho šéfkonstruktéra Jiřího Hladkého," říká Buraj. "Potřebovali jsme totiž automobil s osvědčenou, léty prověřenou technikou, bez zbytečné elektroniky, což právě Niva bezezbytku splňuje. Přitom stále plní aktuální emisní předpisy.

Místo plechu laminát

Hodí se například i její redukční převodovka. To zejména při velmi pomalé jízdě, kdy se turisté kochají, fotografují a natáčejí videa. Výkon čtyřválcového motoru, který směřuje pouze na zadní kola, je prý naprosto dostatečný a spotřeba se pohybuje mezi 10-12 litry. "Během homologačních zkoušek na uzavřeném okruhu jsme ale vůz rozjeli i na 160 kilometrů v hodině," usmívá se Richard Buraj. Po městě se ale s turisty jezdí téměř krokem. Průměrná rychlost je 14 kilometrů v hodině.

Karosérie je vyrobena z jednoho kusu laminátu. Usazena je na svařeném ocelovém rámu a vyztužena kovovými profily. Plátěná střecha, která se v případě nepříznivého počasí nasazuje ručně, spočívá v prostoru mezi sedačkami řidiče a spolujezdce na masivním rámu. Ten se ale dá zasunout, aby nekazil pohlednou siluetu auta. 

Celkem se projížďky v tomto autě může zúčastnit kromě řidiče šest dalších lidí. Jeden pasažer se usadí vedle řidiče, tři sedí proti směru jízdy a dva po směru. Zpravidla však řidič vyráží se dvěma páry lidí na palubě.

Na myšlenku vyrobit si vlastní vůz přišli prý ve firmě poté, co udělali neblahou zkušenost s jedním takovým autem vyrobeným v Polsku. "Tam to často sestaví z různých ojetých, a třeba i bouraných aut, kvalita je dost hrozná a poruchovost obrovská," říká Buraj.

Součástky z Lady Nivy, které používají, jsou naopak prakticky nové. "Auto kupujeme jako nové, zajedeme ho, a pak rozebereme," vysvětluje postup šéfkonstruktér. Většinu dílů auta si zajišťují vlastními silami, některé speciální práce, jako třeba čalounění, zadávají prověřeným firmám. Takto už vyrobili šest aut.

V době naší návštěvy bylo v dílně, která se nachází v Benicích na okraji hlavního města, rozpracováno ještě jedno další vozidlo. "To je specialita," vysvětluje Buraj. Půjde totiž o vůz s plug-in hybridním pohonem. Zatímco zadní nápravu bude opět pohánět motor z Nivy, tu přední rozpohybuje elektromotor. Při běžných jízdách v historickém centru bude auto jezdit čistě na elektřinu, jen při stoupání na Pražský Hrad vypomůže spalovací agregát," vysvětluje jednatel firmy.

Podle něho jde o reakci na požadavky vedení pražského Magistrátu, aby se vozový park výletních aut stal co nejvíce ekologickým. "My se tomu rozhodně nebráníme a jsme ochotni do takové techniky investovat. Jenže, něco musí udělat i oni. Konkrétně zajistit nějakou možnost rychlého dobíjení," vysvětluje.