Přemysl Opletal je jednatelem rodinného zahradnictví Zafido v pražských Dolních Měcholupech (další zahradnické centrum se nachází u prodejny Makra v Průhonicích), která působí na českém trhu od roku 2011. Zhruba před šesti lety - tedy v úplných začátcích - Opletal s kolegy umístil pár stromků bez fotografií na internetový obchod Zafida. „Prodaly se dvě jedle,“ vzpomíná Opletal. „Ale jeden ze zákazníků z centra Prahy nám tehdy říkal, že se mu tahle myšlenka líbí.“

A tak firma Zafido nápad rozvinula. Původně počítal Opletal a spol. s tím, že jejich služby budou využívat hlavně časově zaneprázdnění lidé. Ale nakupovali hlavně starší lidé, nemocní či invalidé, kteří si nemohli pro nezbytnou součást Vánoc dojít sami. Postupně se počet zákazníků zvyšuje, přes webové stránky stromkyonline.cz se prodaly tisíce kusů.

Jak to funguje? Důležitý je výběr podle fotografie. „Vánoční stromky jsou specifický produkt, vždy záleží na osobním vkusu. někdo má dlouhé ozdoby, takže chce spíš řidší, někdo preferuje hustší větve. Někomu můžete říct, že je nějaký stromeček koště, ale zákazníkovi se takhle líbí. Opravdu je to hodně individuální,“ řekl Opletal v rozhovoru pro Pražský deník.

V e-shopu si vyberete z pěti druhů stromků v osmi velikostech od 50 do 500 centimetrů. Odešlete objednávku. Zaměstnanci firmy vyberou podle zadaných kritérií dva nejvhodnější produkty, které vyfotí, a fotografii vám zašlou na mobil nebo e-mail. „Zákazník si podle fotografie vybere, pak se stromek připraví a expeduje obvykle do 48 hodin expresní zásilkovou službou,“ popisuje proces šéf firmy, která začala s touto službou jako první. Po Praze a okolí navíc stále vozí zabalené stromky zaměstnanci sami.

Jak pečovat o stromek v květináči?

Cenově se „internetové“ stromečky pohybují od několika stovek do šesti tisíc korun za exkluzivní smrk v květináči. Právě to je žhavá novinka letošních Vánoc. „Vím, že existují pronájmy stromků, pár lidí se nás dotazovalo, jestli budeme prodávat i stromky v květináči, tak jsme spustili loni testovací ročník a teď jedeme naplno,“ uvedl absolvent VŠE v Praze.

Možnost koupit si jehličnan v květináči láká stále více lidí - hlavně kvůli romantické představě, že po Novém roce půjdou rodiče s dětmi stromky vysazovat zpět do lesa. Jenže problém mnoha nadšených nakupujících může nastat při nesprávné péči o zakoupenou jedličku či smrk. „Musí se dodržet proces postupné aklimatizace, jinak stromek odejde,“ vysvětluje zkušený zahradník Opletal. „Když nakupujete v hobby marketech levnější stromek, tak si dejte pozor, aby byl prokořeněný. Zkuste zatáhnout, většinou dostanete ven celý stromek i s kořeny,“ varuje.

Firma Zafido spolupracuje s několika českými pěstiteli s dlouholetými zkušenostmi. Ale třeba semínka kavkazské jedle pocházejí obvykle z Gruzie, kde v rámci tzv. fair trade projektu stromolezci vyklepávají šišky až ve čtyřicetimetrové výšce. O pěstování na vlastní plantáži a případné možnosti přijít si vánoční stromeček uříznout s pilou podobně jako v legendární reklamě na Kofolu však Opletal neuvažuje. Stromky totiž - třeba v Beskydech - rostou klidně i desítky let, k realizaci podobného nápadu navíc Opletalově zahradnictví chybí také technika, nedisponuje ani pozemky.

I tak si od roku 2011 vybudovalo věrnou klientelu. XXL stromky dodává třeba do nákupních centrech, hotelů či konferenčních místností. Pro „obyčejné“ zákazníky garantuje Opletal dodání před Štědrým dnem až domů i při objednávce nejpozději do 18. prosince. Pražané si mohou počkat až na 23. prosinec. A pak začít zdobit.

Kapři plují internetem

Jenže co když zjistíte, že máte hotový salát, ale na svátečně prostřený stůl vám něco chybí? V hlavním městě není problém pořídit přes internet také kapra. Jan Šikola provozuje e-shop kaprik.cz, který funguje podobně jako Opletalovy stromkyonline.cz. Z pohodlí domova si pár kliknutími vyberete velikost ryby a způsob zpracování. Šikolův obchod však disponuje i prodejními stánky na ulici.

Prodejna Fishway na Vinohradech živé kapry nemá, momentálně zvažuje alespoň předvánoční rozvoz masa po metropoli. Mimopražským však nezbývá nic jiného než zvolit osobní odběr. V nabídce e-shopu je mnoho ryb a mořských plodů.

„Pro někoho může být stání v zimě u kádí opruz, před Štědrým dnem navíc bývají velké fronty. Občas nám volají také lidé, že prostě nestíhají,“ popisuje Šikola s tím, že internetové objednávky se zpracovávají přes noc. Kaprik.cz od 20. do 23. prosince slibuje čtyřhodinové intervaly dodání. „Každý rok máme víc a víc zákazníků,“ pochvaluje si Šikola.

„Naši kapři pochází z Klatovského rybářství, jehož rybníky mají ideální polohu. Jsou napájené čistými šumavskými potoky a položené ve vyšší nadmořské výšce s chladnější a méně bahnitou vodou, než je obvyklé; v důsledku toho mají naši kapři mimořádně kvalitní maso, které je bez chuti po bahně,“ píše e-shop.