„V realitě se povolování běžného bytového domu prodloužilo v poslední době na neskutečných deset let a více. Přitom vlastní realizace je jen skutečnou třešinkou na dortu a trvá asi jeden a půl roku," řekl majitel společnosti Central Group Dušan Kunovský. Česko je tak v délce povolovacího procesu na 127 místě na světě.

Pomalé povolování a ceny nových bytů 

Za poslední dva roky zahájily v metropoli stavební firmy stavbu 4194 bytů, jak vyplývá z údajů Českého statistického úřadu. Jak uvedla studie poradenské firmy KPMG, v Praze byl počet loni vydaných povolení nižší, než je tomu v případě srovnatelných měst z okolních států. Např. v Hamburku, Mnichově či Budapešti byl dokonce pětkrát vyšší, ve Vídni či Praze dokonce sedmkrát.

Podle analytiků je pomalé povolání jedním z důvodů rostoucích cen nových bytů. Od roku 2015 se průměrná cena nového bytu v Praze zvýšila o 53,5 procenta na 85.223 korun za metr čtvereční.

Praze scházejí klíčové dopravní stavby 

„Není přitom nutné najednou měnit všechny právní předpisy. Měl by se však alespoň sjednotit jejich výklad. V první řadě je potřeba zajistit odborné pracovníky pro soudy v případech, kdy jsou přezkoumávány složité technické situace," uvedla Renata Pintová Králová, odbornice na legislativu. Praze by rovněž hodně prospělo obnovení jednoho stavebního úřadu na úrovni hlavního města Prahy, který by mimo jiné řešil koordinaci umisťovaných staveb," doplnila Pintová Králová. V metropoli je aktuálně 22 stavebních úřadů.

Agentura Ipsos oslovila v rámci průzkumu SAR pět set Pražanů. Podle nich se má v hlavním městě více stavět. Polovina respondentů by volila brownfieldy. Mezi ty největší v Praze patří: Bubny - Zátory, nákladové nádraží Žižkov nebo Bohdalec. Asi 90 procent respondentů se shodovalo v tom, že Praze chybí klíčové dopravní stavby.