Ty tam jsou roky, kdy developeři usilovně sháněli nájemce pro své kancelářské budovy. Loni v Praze naopak uzavřeli rekordní počet nájemních smluv, a to dohromady na víc než půl milionu metrů čtverečních moderních kanceláří.

Trend napříč Evropou 

„Celý rok 2017 charakterizoval převis poptávky nad nabídkou. Výsledkem je nejvyšší obsazenost na trhu po téměř deseti letech, kdy jsme ke konci roku evidovali 7,5 procenta neobsazených prostor,“ konstatoval Martin Stričko, analytik realitní společnosti JLL.

Firmám se za současné ekonomické situace daří, a tak se nezdráhají jít do větších a lépe vybavených prostor. Tento trend platí napříč Evropou. Na celém kontinentě se loni celkem pronajalo přes 10 milionů čtverečních metrů kanceláří, což byl také rekordní výsledek za uplynulých deset let.

Počet kancelářských prostor v Praze vzrostl 

Podle předpovědi pražské pobočky mezinárodní firmy BNP Paribas Real Estate ale poptávka letos mírně oslabí. Jedním z hlavních důvodů je nedostatek zaměstnanců, který tlumí konjunkturu firem a jejich expanzi. Přesto bude nejspíš překročen roční průměr pronajatých kanceláří, který v Praze dlouhodobě dosahuje 300 tisíc čtverečních metrů. Nejvíc zakázek získávají developeři od firem z oblasti informačních technologií.

Celkový počet moderních kancelářských prostor v hlavním městě vzrostl už na 3,342 milionu metrů čtverečních. Aktuálně je ve výstavbě přes 300 tisíc čtverečních metrů kanceláří s plánovaným dokončením do roku 2019. Nejvíc se staví v Praze 4, dále pak v Praze 5 a Praze 8.

Notebook ze skříňky 

Jak popisuje firma Capexus, která se specializuje na design a vybavení kanceláří, firmy se i díky moderním interiérům snaží získat konkurenční výhodu na trhu práce. Lidé si dnes práci mohou vybírat a vyšší plat už není jediným rozhodujícím faktorem. Firmy také stále víc dbají na efektivní využití práce a prostoru.

Začátek pracovního dne v leckteré kanceláři proto připomíná návštěvu fitness centra. Příchozí projde recepcí a zamíří ke své skřínce. Věci si tam ale neodloží, naopak je vyzvedne. Pokud zaměstnanec nejde z pracovní schůzky nebo doma nestrávil večer prací, tak si ze skřínky v první řadě vezme svůj notebook.

Základem je čistý stůl 

Pak se rozhlédne po firmě nebo zapojí svůj chytrý telefon a najde si právě volné místo. Tam si připojí počítač, rozloží materiály, tedy pokud je nemá všechny v elektronické podobě, a zasedne. Talisman či rámeček s fotografiemi stěhují ze skřínky na stůl už jen skalní příznivci starších kanceláří.

Novému uspořádání se také neříká kanceláře, ale pracovní prostor. Základem je čistý stůl. Propagátoři tohoto trendu tvrdí, že zaměstnanci se v nejmodernějších interiérech cítí líp, prostředí je funkční a kreativní. I když to má svá úskalí. Například je-li nutné osobně něco probrat s kolegou. Toho je totiž třeba nejdřív najít.

O firemní prostory se soutěží 

Seděl-li včera o dva stoly dál, bude dnes k nalezení na úplně jiném místě. Zaměstnanci, kteří přišli o osobní prostor, získávají jako kompenzaci vymoženosti v podobě relaxačních zón, originálních zasedacích místností, odhlučněných kójí na telefonování nebo posezení v kuchyňském koutku. Největšími vizionáři v řešení prostor bývají IT firmy. Jednak mají dostatek financí, jednak se snaží pracovníky motivovat a udržet.

O nejzajímavější firemní prostory se už soutěží. Realitní společnost CBRE vyhlásila koncem února vítěze 4. ročníku soutěže Zasedačka roku, v jejíž porotě zasedla proslulá architektka Eva Jiřičná. Poradenské firma Prochazka & Partners v tutéž dobu oznámila výsledky druhého ročníku konkurenční Kanceláře roku.