Výzkum posuzoval možnosti podnikání a potenciál trhu. Hodnoceny byly ukazatele jako je image podnikatelů, zapojení občanů do podnikatelských aktivit, poměr podnikajících žen a mužů, dovednosti podnikatelů, podmínky podnikatelského prostředí apod. Česká republika se v mnohých ohledech vymyká průměru.
Čeští podnikatelé zakládají firmy zejména ze dvou důvodů: buď využijí příležitosti, jak odpověděly přes dvě třetiny tázaných, nebo nemají jinou možnost práce, tedy z nutnosti. Většina nových firem startuje v průmyslu, naopak málo jich vzniká v oblasti služeb pro konečného spotřebitele.
Muži jsou aktivnější, zakládají více firem. V Praze je podnikatelská aktivita nejvýraznější.
V uplynulém roce ale skončilo s podnikáním, nebo ho přerušilo, kolem čtyř procent obyvatelstva. Je to nejvyšší procento ze všech evropských zemí, které se výzkumu účastnily.
Přes osm procent podnikatelů vyvíjí činnost v sektoru, který lze označit za středně, nebo velmi technologicky náročný. Češi se vyznačují schopností improvizace. Mají dobré technické vzdělání, mladší generace jsou kvalitně počítačově a jazykově vybaveny. Slabiny máme v prodejních dovednostech, ve znalostech marketingu a zkušenostech se sháněním zdrojů pro firmu, ale také s rozjezdem nových rostoucích firem.
Málo si věříme, což podvazuje podnikatelskou aktivitu již v počátku. Velmi špatně jsme dopadli v oblasti podnikatelské kultury – čeští podnikatelé nejsou společností oceňováni, image podnikání a podnikatelů je špatná. Individuální úspěch vyvolává závist a nepřátelské nálady. Naše společnost podle expertů nepodporuje samostatnost, osobní iniciativu a nakonec ani dosažení individuálního úspěchu vlastním přičiněním.
Špatně jsme dopadli v hodnocení kapitálového trhu. Ten příliš nefunguje a venture kapitál se rozjíždí pomalu. Nedostatky jsou i v oblasti vládní politiky – komplikovaná legislativa, vysoké daňové zatížení práce, byrokracie, pomalé soudy, trnitá cesta k založení firmy. Vládní programy jsou vítanou formou podpory podnikatelů, ale jsou také oprávněně kritizovány za svou komplikovanost a administrativní náročnost. Vláda by měla vytvořit legislativní, politické a ekonomické prostředí, které by podnikání podporovalo.