Po schůzce Uberu a premiéra v demisi Andreje Babiše se přepravce s vládou dohodl, že bude podnikat v České republice a zažádá o živnostenský list. Doteď Uber svoje aktivity evidoval v Nizozemí, v České republice měl jen firmu, která se starala o marketing. Součástí dohody byl i souhlas Uberu se zavedením elektronické evidence tržeb.

Mýty a realita Uberu. Infografika.

„Věříme, že další jednání budou následovat i v budoucnu, protože jsme odhodláni učinit to správné pro tisíce spotřebitelů, řidičů i pro Prahu,“ uvedl generální ředitel Uberu pro střední a východní Evropu Alexei Stakh.

Řidiči přepravce Uber až dosud podnikali sami na sebe nebo přes flotilu, která řidiče sdružovala. Nově by tak měl Uber nést za své řidiče odpovědnost přímo.

Taxikáři jsou stále obezřetní 

I po dohodě vlády s Uberem jsou taxikáři skeptičtí a nevěří, že ji přepravce dodrží. „Pořád vlastně nevíme, jak to bude celé vypadat. Na vládě donedávna prý memorandum ani nikdo nepřipravoval, a hlavně stále jezdí tisíce ilegálních řidičů. Uvidí se tento týden, jestli se memorandum podepíše,“ zhodnotila poslední vývoj kolem Uberu mluvčí Asociace koncesionářů v taxislužbě Karolína Venclová. Asociace také podporuje dnešní sraz taxikářů na Václavském náměstí.

„Podporujeme každý protest, který upozorňuje na ilegální praktiky Uberu, ale také Taxify, který je nyní snad ještě horší,“ dodala Venclová. Jaký bude postoj vlády k povinnosti mít ve voze taxametr není jasné. Zatím to vypadá, že bude postačovat pouze licence řidičů pro smluvní přepravu. Uber v této souvislosti vznesl obavu, že je v Praze příliš málo výdejen licence.

Magistrát zaregistroval nárůst žádostí o licenci 

„Nastartovali jsme změny, které podporují řidiče při získávání licencí. Naši řidiči ocení více příležitostí ke zkouškám v následujících týdnech a tvrdě pracují na tom, aby splnili všechny požadavky,“ zdůraznila Miroslava Jozová, mluvčí Uberu pro Česko a Slovensko. Magistrát nárůst žádostí o licenci zaregistroval, zatím však nebylo potřeba navýšit počet výdejen.

„Naše pozice je pořád stejná. Nahlížíme na Uber jako na klasickou taxislužbu a nadále provádíme kontroly všech taxislužeb. Kontrolujeme, zda má každý řidič taxametr, veškeré potřebné doklady a na dveřích auta viditelně umístěnou cenu,“ upřesnil pro Pražský deník tiskový mluvčí magistrátu Vít Hofman.

V Londýně se s přepravcem soudí 

I jinde ve světě má Uber problémy. Bulharsko, Dánsko, Maďarsko a Čína ho zcela zakázaly. V Německu a Francii není povolena nejlevnější forma služby Uber POP. Londýn se s přepravcem soudí. Až v dubnu se Londýňané dozví, zdali budou moci objednávat odvoz přes aplikaci.

Světlým bodem pro Uber jsou ale pobaltské státy. V Estonsku přizpůsobili zákon tak, aby vyhovoval jak taxikářům, tak alternativním dopravcům, kterým je také Taxify, estonská firma, pro kterou pracují řidiči taxi i běžní řidiči. Lotyšsko i Litva připravují podobné legislativy a Finsko zákon, který zmenší míru regulace pro řidiče Uberu i pro taxikáře. Než ale vejde v platnost, rozhodla se americká firma prozatím Finsko opustit.

Ředitel společnosti Liftago ONDŘEJ KRÁTKÝ řekl Pražskému deníku: Chceme pouze srovnat konkurenci všech hráčů na trhu
Ondřej Krátký je spoluzakladatel a ředitel českého startupu Liftago, který poskytuje podobné služby jako Uber a Taxify, ale využívá pouze licencované taxikáře. Ty si může zákazník zavolat přes aplikaci. Služba Liftago funguje v Praze, Brně, Ostravě, Zlíně, Liberci ale i v Bratisla-vě. Ministr dopravy Dan Ťok před dvěma týdny konstatoval, že Liftago by mělo být pro Uber a Taxify příkladem.

Jaký je postoj Liftaga k celé situaci kolem Uberu a Taxify?
Nepodporujeme žádné stávky a myslíme si, že taxislužba jako taková by se měla očistit a sami pro to děláme maximum. Proto důkladně školíme a prověřujeme řidiče, které do Liftaga pouštíme, a ověřujeme, zda mají licence na komerční přepravu. Na druhou stranu se nemůžeme přiklonit ani k technologickým platformám, které zneužívají právní odpovědnost nic netušících amatérských řidičů. Provozovat digitální taxislužbu lze v mezích zákona už dnes. Liftago funguje v mezích zákona, přesto dokáže nabídnout nejlépe hodnocenou aplikaci i mezi konkurenty, kteří zákon obchází.

Co by bylo podle vás ideálním řešením taxikářské krize?
Ideální by bylo ve zrychleném čtení odsouhlasit ve sněmovně jednoduchou odpovědnost zprostředkovatelů. Nechceme konkurenci zakazovat, sami jsme jednou z platforem, ale pouze srovnat konkurenci všech hráčů na trhu, aby fungovali s licencovanými řidiči a platili daně.

Takže podle vás nestačí individuální přístup vlády vůči Uberu pomocí memoranda, které se nyní připravuje?
V tomto se spíše orientuji podle zahraniční zkušenosti. Uber v desítkách měst porušoval nařízení, která sám pomáhal vytvořit. Nevěřím, že v Čechách bude situace jiná.

Blíží se konec taxametru?
Myslím si, že ano, ale musí to jít legální cestou. Byl bych rád, kdyby se sám stát snažil o to, aby byl digitální. A až tomu tak bude, rádi se na něj napojíme, abychom pomohli eliminovat zbytečné náklady, které dnes řidiči musí promítat do ceny zákazníkům. Musí být ale zachována nějaká forma daňové evidence. Šedý trh nepřináší moc bezpečné a kvalitní služby.

Co plánuje Liftago do budoucna?
Za poslední rok a půl jsme se stali nejlépe hodnocenou aplikací na světě jak pro iPhony, tak i pro Androidy a na této pozici chceme stavět dál. Na národní úrovni bychom se chtěli stát nejsilnější digitální službou přepravy. Zatím jsme v Praze, Brně, Ostravě, Liberci, Zlíně a Bratislavě. Plánujeme expandovat i dále.