„Pro férový demokratický provoz je nutné vědět, kdo sponzoruje politiku, kolik vydávají strany na kampaně a kdo se na nich podílí. Pokud kandidát vede svou kampaň čistě, je větší šance, že se tak bude chovat i ve veřejné funkci," uvedl ve zprávě ředitel organizace David Ondráčka.

TI podle něj zprostředkuje voličům obrázek o tom, kolik strany utrácejí a za co, kdo jim na tyto aktivity přispívá a čí kampaň je průhledná. Transparentnost financování kampaní hodlá organizace oznámkovat podle osmi kritérií, která stanovila na základě inspirace zahraničními modely.

Zdrojem informací budou pode TI webové prezentace kandidátů, ale zejména jejich odpovědi na soubor otázek. První z nich již kandidující dostali elektronicky minulý týden.

TI monitoruje předvolební kampaně od roku 2012. Organizace hodnotila prezidentské, parlamentní a komunální volby. Poslední typ voleb, které ještě nemonitorovala, byly volby do zastupitelstev kra­jů.