Všeobecně známá věta, že Praha je rájem podnikatelů, se čím dál víc potvrzuje. Jen v loňském roce vyměnilo sídlo své firmy za pražské 8454 podnikatelů z regionů. To je zhruba o čtyřicet procent víc, než tomu bylo v roce 2007 i v roce 2006. Tehdy se pro velkoměsto rozhodlo zhruba šest tisíc subjektů.

Vyplývá to z analýzy, kterou vypracovala společnost Office House.

Fiktivní kanceláře na vzestupu

Nejpočetnější skupinu přestěhovaných podnikatelů přitom tvoří lidé ze Středočeského kraje, kterých v loňském roce přesídlilo do Prahy 2,5 tisíce. Podle ředitelů firem poskytujících živnostníkům takzvané fiktivní kanceláře se výrazně zvedl i počet lidí, kteří pracují z domova a kancelářské prostory si najmou jen kvůli schůzkám.

„Počet skutečně vzrostl. Je to dáno ale právě tím, že firmy se snaží ušetřit, pouští nebytové prostory a raději pracují z domova. Standardní zákazníci jsou pak ti, kteří přicházejí z regionu třeba kvůli tomu, že mají časté daňové kontroly,“ popsal Rostislav Gallo, ředitel firmy Kancelář Plus, která fiktivní prostory podnikatelům v Praze poskytuje. Podle něj mají firmy k dispozici sídlo, společnou sekretářku, právní servis, ale i konferenční místnost, když potřebují jednat například se svými klienty.

K útěku vedou i časté kontroly

Jeden z majitelů virtuální kanceláře je i pan Josef, který měl donedávna svůj podnik na pokládání dlaždic v malé obci ve Středočeském kraji. „Bohužel jsem se několikrát setkal s tím, že ve výběrovém řízení, kam jsem se hlásil, dostala přednost právě společnost sídlící v Praze. Je to holt prestiž,“ popsal.

Podle něj není divu, že se počty přesídlujících firem do metropole zvyšují. „Kamarád podnikal na venkově, a když si například koupil nové auto, sousedka usoudila, že se má až moc dobře, a poslala na něj finančák,“ doplnil.

Jde také o prestiž

S tím, že je sídlo v Praze dobrou vizitkou, souhlasí i ředitel společnosti Office House Daniel Lattner. „Firmy odcházejí do Prahy za lepšími příležitostmi. Pokud uspějí v konkurenci v regionu, nezřídka se pokusí o totéž v hlavním městě,“ vysvětlil.

To potvrzují i výsledky pravidelných šetření, v nichž se Office House dotazuje svých klientů, z jakých důvodů přistupují ke změně sídla. Z více než pěti set odpovědí získaných v druhém pololetí roku 2008 vyplývá, že u stávajících společností, které přestěhují své sídlo z regionu do větších měst, je nejčastějším důvodem získání prestiže. To přiznává až 35 procent oslovených živnostníků. Následuje hledání nejsnazšího a nejrychlejšího způsobu obchodní expanze do dalšího regionu a přemístění sídla z důvodu problémů s institucemi státní správy.