Pražští radní tento týden oznámili, že vítězem tendru s odhadovanou cenou 160 milionů korun se stalo sdružení Sudop Praha, Sudop EU, Metroprojekt a A69-architekti. Posledně jmenované studio už navrhlo podobu terminálu.

Město vybíralo ze čtyř nabídek, vítěz přišel s cenou 141,6 milionu bez DPH. Ve hře byly ale levnější možnosti. Smích ON požadoval za projektovou dokumentaci 128,3 milionů korun. Byl ale vyřazen: odbor investora hlavního města Prahy, který soutěž organizuje, usoudil, že firma nesplnila podmínky, když nedodala originál bankovní záruky.

Na Smíchově vznikne moderní dopravní terminál. Praha představila novou fázi projektu.
Smíchovská „šmudla“ má být terminálem 21. století. Co vše se změní?

„Nesouhlasili jsme s tím a podali jsme námitku. Podle zákona jsme na to měli 15 dní, ale ještě v této lhůtě, než jsme ji podali, radní rozhodli o tom, že vybrali rovnou vítěze. Je to pro nás nepochopitelný krok, a to zejména ve vztahu k tomu, že jsme jako účastník zadávacího řízení dosud neobdrželi od zadavatele oznámení o výběru dodavatele. Tento postup opravdu není v souladu se stále platným zákonem o veřejných zakázkách,“ řekl Ivo Šimek, šéf AFRY CZ.

Magistrát postupoval podle zákona

Dceřiná společnost skandinávského projektantského gigantu se 17 tisíci konzultanty nedávno oznámila, že chce na českém trhu výrazně expandovat a rozbořit zdejší nepříliš konkurenční trh s projekčními zakázkami díky skandinávské síle a pověstné transparentnosti.

Mluvčí hlavního města Vít Hofman odmítá, že by magistrát pochybil, ale konkrétně nevysvětlil, jak je možné, že město rozhodlo o vítězi ještě před tím, než doběhla lhůta na podání námitek.

Pražští radní schválili stavbu Dopravního terminálu Smíchov za tři miliardy korun.
Terminál spojí dvě nádraží nad metrem. Praha zaplatí tři miliardy korun

„Vzhledem k tomu, že zadávací řízení ještě nebylo ukončeno, nemůžeme vám bohužel v tuto chvíli poskytnout konkrétní informace, které se týkají účastníků, jejich nabídek či postupu zadavatele,“ řekl Hofman. „Obecně pro dodavatele existují v zadávacím řízení zákonné náležitosti a s jejich nesplněním je spojena povinnost dodavatele vyloučit, a to i přesto, že by jeho nabídka byla ekonomicky nejvýhodnější,“ dodal. „Magistrát tak postupoval a postupuje zcela podle zákona,“ tvrdí.

Přežitek doby předdigitální

Zakázka na smíchovský terminál patří svým rozsahem mezi největší projekční zakázky, které v Česku veřejní zadavatelé vypsali. Při posuzování hrála roli například i kvalifikace a zkušenost hlavního inženýra projektu a hlavního architekta projektu. Projektanti budou spolupracovat se Správou železnic, která chystá rekonstrukci samotné nádražní budovy; její zahájení odložila právě s odkazem na záměry města. Správa železnic chce na nádraží přenést své sídlo z Dlážděné ulice.

Podle Ivo Šimka nejde přitom jen o problém s výkladem požadavku na bankovní záruku a o toto konkrétní výběrové řízení. „Samozřejmě záruku máme správně a doložili jsme ji včetně dobrozdání banky, že k jejímu uplatnění zadavatelem její originál opravdu nepotřebuje. Je to přežitek doby předdigitální a rigidní přístup zadavatele je v mezinárodním kontextu velmi neobvyklý. Nehledě na to však naši právníci našli i další procesní chyby v celé soutěži. Pro naše švédské akcionáře je velkým zklamáním být svědky takovéhoto počínání. Je to bohužel mezinárodní ostuda pro celý náš trh, a to i ve vztahu k nedávno zrušené soutěži na projektovou dokumentaci pro první úsek vysokorychlostní tratě Běchovice – Poříčany,“ dodal Šimek.

Rekonstrukce haly Smíchovského nádraží začne v roce 2019, následovat bude oprava nástupišť
Smíchovské nádraží se dočká opravy. Místo Magorovy Oázy bude rychlé občerstvení