Hlavní město po schválení plánu radou loni v prosinci zkouší zakázku zadat už podruhé. Do první soutěže se nikdo nepřihlásil, ačkoliv předběžný zájem byl. „Odbor dopravy vzal v úvahu připomínku z prvního zadávacího řízení a upravil požadavky na parametry vyvíjeného zařízení. Reagoval i na požadavek prodloužení lhůt kvůli pokračující pandemii covid-19,“ sdělil ředitel Odboru dopravy Libor Šíma.

„Předmětem veřejné zakázky je vývoj, výroba a dodávka zařízení pro detekci emisí pevných částic výfukových plynů motorových vozidel ve variantě stacionárního zařízení, přenosného zařízení a mobilního zařízení,“ píše se v zadávací dokumentaci. Zařízení by měla být předána městu v létě 2023.

Neexistuje metodika a technika pro měření přímo v provozu

Projekt podle města reaguje na „neuspokojivou situaci, kdy v rámci Prahy, ale i obecně na území České republiky ani ve světě, neexistuje metodika a technika pro měření emisí částic přímo v provozu“. Podle statistik silničních kontrol Centra služeb pro silniční dopravu každé čtrnácté auto neplní zákonné limity pro emise škodlivých látek.

Cílem Prahy je vyhledávat vozidla s nefunkčním filtrem pevných částic, informovat jejich řidiče a provozovatele a získat informace o výskytu vozidel s nefunkčním filtrem pevných částic na území hlavního města Prahy.

„Předpokládaným cílovým stavem je propojení všech typů zařízení se stávajícími systémy využívanými státem a místní samosprávou (např. měření rychlosti radarem, jehož součástí je identifikace registračních značek vozidel),“ stojí v dokumentaci k zakázce, jejíž předpokládaná hodnota je 38,4 milionu korun.

V Česku se nejspíš podvádí

„Chceme chránit všechny Pražany a s tím nám pomůže nové zařízení, díky kterému budeme moci měřit emise přímo v provozu, ne pouze při namátkových technických kontrolách,“ uvedl už loni v prosinci náměstek primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr.

Praha si od nového projektu slibuje, že snáz zjistí ty, kteří jezdí s odstraněným nebo nefunkčním filtrem pevných částic. Teoreticky se na takový přestupek má přijít při měření emisí. Asociace emisních techniků a opravářů ale loni přišla se studií, podle které se v Česku v této oblasti nejspíš podvádí.

Například v roce 2018 bylo průměrné stáří aut v Česku na kontrole emisí 13,03 let, emisním testem neprošlo 2,27 procenta aut. Naopak v Německu ve stejném roce bylo stáří vozidel 8,9 let, neprošlo 6,61 procenta vozidel.