Kvůli vysokým nákladům na instalaci ovšem ještě Dopravní podnik hl. města Prahy (DPP) nechává zpracovat odborný posudek. „Potřebujeme vědět, zda navrhovaný postup Škody Transportation je správný a zda může být Škoda opravdu jediným dodavatelem, který může dodatečnou instalaci provést,“ řekl generální ředitel DPP Petr Witowski.

Neobvyklý krok

Škoda Transportation původně za montáž požadovala 434 milionů, tedy 3,5 milionu korun za tramvaj. Firma i DPP už dříve upozornily, že jde o velký zásah do celé konstrukce, a proto jsou náklady na první pohled vysoké. Přední evropský výrobce vozidel nyní cenu snížil na 396 milionů korun. Objevují se ovšem i hlasy, že by šlo podobné zařízení namontovat podstatně levněji.

Nové velkokapacitní odstavné kolejiště tramvají v Hostivaři.
Dopravní podnik zprovoznil velkokapacitní odstavné kolejiště tramvají Hostivař

Ale ceny se těžko porovnávají, montáž klimatizace do tramvají v provozu není příliš obvyklá. V Česku se dopravní podniky zatím odhodlaly k podobnému kroku například v Brně, ovšem u autobusů.

Praha si původně klimatizaci do tramvají neobjednala, Škoda je začala instalovat až do druhé várky určené pro hlavní město. Šlo o výsledek jednání mezi tehdejším primátorem Tomášem Hudečkem (TOP 09) a plzeňskou společností. S klimatizací bylo následně dodáno 126 vozidel.

Omezené ovládání

Slavnostní otevření nového úseku metra A do Motola.
Tramvajová trať do Motola může stát do deseti let. Bude zárodkem okružní linky

Plán na instalaci zařízení musí ještě schválit rada hlavního města. Jisté je, že všechny tramvaje 15T letos s klimatizací ještě nebudou. Po schválení se má postupovat tempem zhruba dvě za týden. V provozu aktuálně jezdí jedna.

Dopravní podnik dostane na klimatizaci dvouletou záruční dobu. Zařízení ve vozech 15T ForCity pracují téměř v automatickém režimu. Řidič může pouze navýšit, či snížit teplotu v prostoru pro cestující. Jinak jeho chod ovlivňovat nemůže, což je dáno nastavením výrobce. Všechna okna tramvaje lze otvírat, účinnost chlazení tím však během horkých dnů ztrácí smysl. DPP také počítá s průběžným doplněním klimatizací do kabin pro řidiče ve starších tramvajích.

Tramvaje 15 T z první i druhé série na konečné ve Stromovce.
„Bémova“ zakázka za 17 miliard završena. DPP převzal poslední tramvaj od Škody