Uzavření dohody předcházelo zatím nepravomocné stanovisko Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚHOS), který na samém konci minulého roku odmítl námitky developerského giganta CPI Property Group. Ten měl o podnikání s městem v lukrativní lokalitě rovněž zájem a kritizoval dohodu DPP s konkurencí bez výběrového řízení.

Podle šéfa dopravního podniku Petra Witowského bylo ale spojení s Karlín Group zcela logickým krokem. „V dané lokalitě jsou tři hlavní vlastníci pozemků, bez jejichž dohody není možná smysluplná zástavba: DPP, město a dceřiná společnost skupiny Karlín Group, do které patří i Nové Holešovice Development,“ uvedl Petr Witowski.

Představitelé DPP i města odrážejí kritiku ohledně dohody bez tendru také argumentem, že nedává smysl soutěžit nějaký projekt na pozemcích, které už mají konkrétního vlastníka.

Předseda představenstva CPI Zdeněk Havelka poslal loni v záři Witovskému dopis, ve kterém absenci výběrového řízení kritizuje, ale zároveň nabízí svou firmu jako alternativu za NHD a slibuje v takovém případě „přihození“ 100 milionů korun do společné kasy. Touto nabídkou si CPI podle dopravního podniku protiřečila.

CPI podá proti rozhodnutí rozklad

Skupina CPI Property Group je nicméně podle aktuálního vyjádření stále přesvědčena o správnosti svých výhrad. „Nemůžeme akceptovat, aby k založení společného podniku s městkou firmou stačilo pár desítek čtverečních metrů blokačních pozemků, účelové spojení několika projektů dohromady, a k tomu značná míra netransparentnosti. Nejsme ani přesvědčeni o ekonomické výhodnosti tohoto pochybného podniku. Proti rozhodnutí úřadu určitě tento týden podáme rozklad,“ sdělil Pražskému deníku mluvčí CPI Jakub Velen.

Korporace miliardáře Radovana Vítka zpochybňuje i cenu, kterou má město dostat za vklad svých pozemků do společného podniku. CPI totiž v blízkém sousedství stanice Nádraží Holešovice koupila v prosinci pozemky určené pro výstavbu kanceláří a obchodů, za které údajně zaplatila oproti ceně stanovené v návrhu smlouvy mezi NHD a DPP zhruba trojnásobek.

„To jasně ukazuje reálnou tržní hodnotu pozemků poblíž stanic metra v centrální části Prahy,“ dodal k tomu za CPI Zdeněk Havelka. Město na to namítá, že jde o zcela odlišné transakce a Praha si udrží vliv ve společném podniku i po vložení pozemků.

Polemika i v koalici

CPI vlastní v rozvojové oblasti Bubny – Zátory přes 200 tisíc metrů čtverečních volných pozemků a CPI se netají tím, že očekávaná výstavba na tomto „brownfieldu“, vyžadující ještě změnu územního plánu, patří mezi její naprosté priority.

Možnost podílet se na budování bytů, kanceláří i služeb kolem severního vestibulu v Holešovicích, spolu s opravou tamní stanice pod hlavičkou společného podniku, je ale pro Vítkovu firmu v tuto chvíli už velmi nereálná. CPI přitom ve snaze „vrátit se do hry“ připomínala vlastní už realizované komerční projekty, které navazují na stanice Vysočanská a Národní třída.

Přípravu akcionářské smlouvy o společném podniku provázela už na podzim polemika i uvnitř pražské koalice. „Vzhledem k poměrně rané fázi projektu a malého množství veřejně přístupných informací jsou teď spíše než jméno soukromého partnera na místě otázky, jak bude zajištěno fungování společného podniku tak, aby na něm DPP a Pražané netratili,“ prohlásil za Transparency International ČR právník Jan Dupák.