„Prvním bylo jazykové vzdělávání pracovníků cestovního ruchu. Projekt jsme uskutečnili společně s jazykovou školou Ars Linguarum a právě skončil,“ informoval manažer projektu Pavel Vích.

Celkem 254 pracovníků z 52 pražských firem se zúčastnilo jazykových kurzů v hlavních světových jazycích a také japonštině. „Jazyková zásoba se vybírala tak, aby zohlednila okruhy, které se uplatní v každodenní praxi, management, marketing, gastronomie apod.,“ doplnil Vích. Z dotazníků, v nichž měli účastníci vyjádřit své názory po ukončení lekcí, vyplývá, že takřka 40 procent z nich uplatní nové znalosti ve své práci, dalších 40 procent ocenilo volbu slovní zásoby, přes 40 procent by mělo zájem o pokračování kurzů.

Druhý projekt, jehož hlavní část skončila letos v květnu, asociace uspořádala se společností Gresham a Clark. Zaměřil se na podporu konkurenceschopnosti cestovních kanceláří, agentur a hotelů v hlavním městě. „Máme za sebou kurzy marketing managementu, řízení konkurenceschopnosti, komunikační dovednosti a jednání se zákazníkem včetně potřebných prodejních dovedností. Největší zájem je přitom o interaktivní školení na specializovaném software X-market, kdy jednotliví účastníci modelovali reálné situace, se kterými se mohou setkat ve své firemní praxi,“ uvedl Pavel Fáček ze společnosti Gresham a Clark.

Zjednodušeně řečeno se účastníci pomocí počítačové simulace či hry učili získávat zákazníky a bojovat o ně, vyzkoušeli si různé strategie, jak je získávat. „Poučili se, že se musejí od sebe lišit nejen cenou, ale hlavně službami, lákavější nabídkou,“ uvedl Fáček s tím, že většina účastníků kurzů byla z menších cestovních kanceláří, jejichž pracovníkům scházejí teoretické znalosti.

Leckteří si teprve pod vedením odborníka uvědomili, jak důležité je poslouchat zákazníky. „Zjistili, že důležitější než mluvit je poslouchat,“ uvedl Fáček. Menší podnikatelé navíc často podceňují nutnost budovat dobré jméno firmy. „Mnozí až tady zjistili, že existuje zákazník a že je důležitý. Že když ho naštvou, příště s nimi nepojede a řekne to svým známým, o něž jako o zákazníky rovněž přijdou,“ řekl Fáček. Také tyto kurzy ohodnotilo 85 procent účastníků jako výborné, dalších 10 procent jim dalo známku chvalitebnou. Tento kurz bude na podzim pokračovat nácvikem prodejních schopností.