„V koncesním řízení jsme kladli důraz na požadavky cestujících, kteří především chtějí znát cenu předem. Nový taxi operátor bude poskytovat své služby pod neustálou kontrolou letiště. Všechny jízdy, i ty, které budou mimo Prahu, musí být v souladu s nařízením o maximálních cenách,“ říká Jakub Puchalský, člen představenstva Letiště Praha.

Současným provozovatelům končí smlouva v lednu 2023. Dosud taxislužby na letišti provozují společnosti Taxi Praha a Fix. Podle údajů Letiště Praha využívá taxislužbu více než pětina cestujících. Provozovatel bude mít povinnost před každou jízdou stanovit konečnou cenu, kterou vypočítá jeho software. Výsledná cena jízdného pak nesmí překročit dohodnutou cenu, a to ani při změně trasy nebo čekání v koloně.

Objednávka i bez aplikace

Cestující si jízdu vozem taxislužby bude mít možnost objednat pomocí svého telefonu bez nutnosti stažení aplikace, přes webové rozhraní a na kioscích v příletových halách na obou terminálech. Provozovatel bude na základě smluvních podmínek spolupracovat s řidiči, kteří zajistí požadovanou kvalitu služeb a bezpečnost provozu. Provozovatel také zajistí, že řidiči musí mít všechna oprávnění, hovořit česky a mít alespoň základní znalost anglického jazyka, která jim umožní základní komunikaci se zákazníkem. Řidiči musí mít odpovídající reprezentativní oblečení. Zákazník bude mít možnost vždy zaplatit i bezhotovostně.

„Víme, jak zásadní je kvalita dopravy z letiště nejen pro hlavní město, ale i pro celou Českou republiku. Můžeme tak ovlivnit pohled zahraničních návštěvníků na naši zemi již při úplně prvním kontaktu, což s sebou nese velký závazek. Jsme připraveni se ho zhostit s maximální zodpovědností a péčí,“ říká Štěpán Šindelář, provozní manažer Uberu pro Českou republiku. Největší váhu v koncesním řízení měl mít poplatek na jednoho cestujícího. Detaily o koncesním řízením zatím Letiště Praha nezveřejnilo.

Každá desátá jízda elektromobilem

Po potvrzení objednávky dostane každý zákazník okamžitě informaci o SPZ, modelu i barvě vozu, který jej z letiště odveze. Tyto údaje pasažér uvidí přímo v aplikaci, případně je získá formou SMS, pokud si svezení objedná fyzicky v kiosku. Bude možné také spárování jízdy s konkrétním vozem skrze PIN kód, který pasažér získá při objednávce a bude si pak moci vybrat libovolný vůz stojící před terminálem. Tuto technologii používají na jiných letištích, kde došlo ke snížení čekacích dob v průměru o 50 procent.

K dispozici bude také inteligentní našeptávač destinací s možností zadání více mezizastávek. Samotná aplikace podporuje více než 100 jazyků. Jazyk aplikace se odvíjí od nastavení jazyka v operačním systému zařízení, aplikace automaticky překládá zprávy mezi řidičem a cestujícím, čímž dochází k odbourání jazykových bariér.

Podle aktuální poptávky musí taxi operátor přizpůsobovat počet dostupných vozů na letišti, aby zajistil dopravní obslužnost a cestující mohli služby využívat bez delšího čekání. Na přání zákazníka dodá dispečer taxislužby pro rodiny s dětmi autosedačku. Podmínky spolupráce zahrnují i povinnost přepravy pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace.

Letiště při přípravě zadání koncese zohlednilo i šetrný přístup k životnímu prostředí. Nový provozovatel se sám zavázal ke vzrůstajícímu podílu elektromobilů letištní flotily, v posledním roce kontraktu bude minimálně každá desátá zakázka odbavena pomocí elektromobilu. Cestující také budou mít možnost zpětně ohodnotit službu i řidiče, nedostatečné hodnocení pak může zamezit řidiči další poskytování služby na letišti.

Letiště hledalo provozovatele taxislužby na druhý pokus, první soutěž zrušilo po řadě připomínek uchazečů i ministerstva dopravy.