„Šlapej. Pij. Šlapej,“ zní heslo Prague Cycle Boat na webových stránkách. Oproti kritizovaným pivním kolům se tato novinka v oblasti alkoturismu na první pohled moc neliší. Na palubě je místo pro deset šlapajících lidí, kteří dostanou během devadesátiminutové jízdy třicet litrů vychlazeného „prémiového“ českého piva, prosecco či víno a „roztomilého“ barmana. K dispozici je rovněž pizza.

„Dodáváme kapitána s licencí, který zůstává střízlivý,“ píše firma, která nabízí letní akci - projížďka na šlapací pivní lodi stojí 350 eur, což je v přepočtu zhruba devět tisíc korun. Projekt vymyslel Viktor Hübner, jednatel společnosti Prague Beer Bike, která provozovala právě pivní kola, a ředitel Prague Pub Crawl poskytující návštěvníkům metropole takzvané „plavby po hospodách a barech“.

Ale Hübner nechce, aby si lidé obě atrakce spojovali. „Věříme, že šlapací loď nikoho obtěžovat nebude,“ řekl Hübner serveru Lidovky.cz. Dodal, že koncept pochází z USA a už několik let funguje třeba v New Yorku nebo Chicagu.

Plavidlo má pod kontrolou kapitán

Podle majitele Prague Cycle Boat splňuje plavidlo zákonné podmínky. „Plavidlo má kapitán celou dobu plavby pod kontrolou a ovládání je plně v jeho moci, pasažéři nemají na plavbu žádný vliv,“ vysvětlil Hübner. Jeho šlapací loď je podle Lidovek registrovaným rekreačním plavidlem s motorem a může tak vyplout.

Státní plavební správa však celou situaci ještě řeší. „Jedná se o technických věcech - jestli osoby, které na plavidle budou, mají, nebo nemají vliv na jeho pohyb. Samozřejmě nadále zde platí to, co už bylo mnohokrát řečeno, tedy že vůdce plavidla nesmí požívat alkohol a člen posádky také ne,“ řekla ředitelka Klára Němcová.

Šlapací pivní loď kotví na nábřeží Ludvíka Svobody vedle populárního houseboatu U Bukanýra. Trasa plavby vede od Štefánikova mostu ke Karlovu mostu a kolem Střeleckého ostrova zpět. Pasažéři podle Hübnera dostanou na začátku instrukce, které musí dodržet - je například zákázano skákání do vody. Pokud jakoukoliv z instrukcí turisté nedodrží, je plavba okamžitě ukončena. Zákazníci si na facebookové stránce zážitek chválí, jeden z recenzentů na palubě oslavoval kamarádovu rozlučku se svobodou.

Zpravodajský portál iDNES.cz ovšem uvedl, že během zhruba dvou týdnů fungování plavební správa ani poříční útvar městské policie žádné konflikty kvůli pivním lodím neřešily. Radnice Prahy 1 ovšem chce zvýšit dozor nad touto novou atrakcí pro opilé turisty. Magistrátu, který zatím neúspěšně bojuje proti pivní kolům v ulicích, se rovněž nelíbí „mokrá“ varianta téhož.

„Nevím, jaký mají pivní lodě přínos pro Pražany. Bohužel nerozhodujeme o tom, jestli na Vltavě budou, nebo ne, nemůžeme za město ovlivnit, kdo a jak bude po Vltavě jezdit. Velmi bych si ale přál, aby Vltava v Praze sloužila přívozům a dalším lodím městské hromadné dopravy, lodičkám, paddleboardům a dalším sportům, ne pivním lodím a velké lodní dopravě, kterou je teď řeka přetížená,“ citovaly Lidovky.cz primátorova náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě).