Nadváha a obezita trápí 24 procent českých chlapců 
a 23 procent dívek, konstatuje ministerstvo zdravotnictví ve svém Akčním plánu proti obezitě 
z loňského roku.

Přesto státní kasa platí ročně desítky milionů korun na podporu přeslazených mlék a tučných smetanových krémů.
Z ročního přídělu 60 milionů korun na program Mléko do škol šlo v uplynulém školním roce 72 procent dotací právě na tyto nejméně zdravé svačiny.

Žáci jich v rámci programu spořádali skoro šestkrát víc než před deseti lety.

PLNÉ CUKRU A TUKŮ

Školy zásobují zejména tři firmy. Jednou z nich je hlinecká mlékárna, známá pod obchodní značkou Tatra, 
z holdingu Agrofert ministra financí Andreje Babiše.

Ta dodává hlavně ochucená mléka Kravík, v jejichž čtvrtlitrové krabičce jsou skoro tři velké kostky cukru. Na obale jsou sice nakreslené jahody, uvnitř je místo nich jenom aroma.

Se zdravou výživou nemá mnoho společného ani smetanový krém Bobík 
z Bohušovické mlékárny.

Obsahuje nejméně 14 procent tuku. 70gramový kelímek pokryje skoro poloviční doporučenou denní dávku nasycených mastných kyselin, tedy „špatných" tuků, pro zdravého dospělého. Přeslazeným smetanovým Lipánkem krmí žáky i společnost Madeta, která je největším dodavatelem mléčných svačinek do škol.

Lékař Petr Tláskal, odborník na správnou výživu dětí a předseda Společnosti pro výživu, říká, že aktivita programu školní mléko a plán proti obezitě si protiřečí.

„Je nutné činit tlak na výrobce, aby postupně všichni snižovali obsah cukru a tuku ve svých výrobcích. Zvlášť ti, kteří dodávají mléko do škol," řekl magazínu Dotyk. Akci školní mléko ovšem jako takovou považuje za důležitou.

Na dotaz, zda ministerstvo zemědělství, které program zaštiťuje, hodlá odbourávat podporu sladkým a tučným mléčným výrobkům, jasná odpověď nepřišla. Úřad se odvolává na úpravu unijního programu, který od příštího srpna změní sortiment dotovaných produktů. „Priorita by v něm měla být dána neochucenému mléku a mléčným výrobkům," uvádí mluvčí ministerstva Markéta Ježková.

Jak ujišťuje, i ministerstvo zemědělství by se rádo vydalo „zdravější cestou" při zachování dostatečně pestrého sortimentu, který by byl pro děti atraktivní.

„Budeme o tom diskutovat se zapojenými mlékárnami," dodává Ježková.

TÁŇA KRÁLOVÁ

Více se dozvíte v aktuálním vydání týdeníku Dotyk.

Stáhněte si týdeník Dotyk zdarma do svého tabletu či smartphonu v App Store, Google Play , na Amazonu  či v Microsoft Store

Týdeník Dotyk