Prakticky tak potvrdila informace, které Deníku poskytl předseda podnikové rady odborů Jaroslav Povšík před dvěma týdny – na počátku odstávky. Podle něj se skutečně naplno rozjede ranní směna v pondělí, která začne testováním zaměstnanců na koronavirus.

Pětadvacet tisíc lidí zůstalo doma

Před čtrnácti dny se běžné fungování Škodovky téměř zastavilo a 25 tisíc zaměstnanců zůstávalo doma pro takzvanou překážku v práci na straně zaměstnavatele s 80procentní náhradou mzdy – alespoň pokud jde o výrobní linky či třeba svařovny nebo lakovny. Někde se však pracovalo bez přerušení (což platí třeba pro vývoj, celé administrativní centrum nebo například pro balení náhradních dílů; v provozu zůstala i jedna linka v Kvasinách).

Ilustrační foto.
Z 25 tisíc Škodováků, kteří zůstali doma, nebude práce jen pro 700

Úplně se však nezastavila ani produkce nových aut, když se firma zaměřila na snižování takzvané rozpracovanosti: na dokončení prakticky hotových vozů čekajících na odstavných plochách na montáž posledních komponentů; především právě čipů. Ani jejich dodávky totiž úplně neustaly. Dokončování „rozdělaných“ vozů se podle Biddle týkalo zhruba deseti tisíc aut různých modelů. Povšík upřesnil, že nejvíce aut čekalo na polovodiče pro jednotku ovládající stahování oken zadních dveří. Zmínil, že nyní jich na „parkovištích“ stojí zhruba 20 tisíc – přičemž byla i doba, kdy jejich počet šplhal na 43 tisíc.

Přichází éra zpomalení

Na obnovení fungování Škodovky ve standardním režimu však ještě bude třeba počkat, a to zřejmě nejméně v řádu měsíců. Problémová doba totiž nekončí. Odbory ohlásily, že od počátku listopadu nastane období takzvané redukované normy obsluhy, kdy linky pojedou pomaleji, budou vyrábět méně aut, než bývalo zvykem – a to se projeví i na potřebě počtu pracovníků. Což se netýká jen produkce nových aut, ale třeba i výroby motorů, využívaných dalšími součástmi koncernu Volkswagen.

Z očkovacího centra v hlavním sále Domu kultury v Mladá Boleslavi.
Zájem o očkování prudce vzrostl, nemocnice nabízí vakcínu bez objednání

Část zaměstnanců – zřejmě v řádu stovek ve všech třech závodech v České republice – tak zřejmě čekají nabídky k dočasnému přesunu na jiná pracoviště. Firma také bude po dohodě s odbory podporovat odchody pracovníků do důchodu (včetně předčasného), zastaví nábor a odpadnou i přesčasy. S propouštěním se však nepočítá. Maximálním dopadem má být neprodloužení pracovních smluv uzavřených na dobu určitou a případné omezení při převádění agenturních pracovníků mezi kmenové zaměstnance. Právě agenturních pracovníků se také mají nejčastěji týkat přesuny na jiné pozice. Povšík Deníku řekl, že režim snížení normy obsluhy zřejmě potrvá nejen do konce letošního roku, ale lze s ním počítat i v prvním pololetí toho následujícího.