Ačkoliv není jisté, jak dlouho (a zda vůbec) české koruny přežijí, nová podoba bankovek může být minimálně inspirací do budoucna – a třeba se některé motivy uchytí i při případném přijetí eura.

Během dvou semestrů mohli studenti UMPRUM pracovat na návrhu kompletní sady šesti českých bankovek o nominálních hodnotách 100, 200, 500, 1000, 2000 a 5000 korun. Každou sérií přitom mělo spojovat téma, které vyplývá z obecně snadno identifikovatelných symbolů státní identity.

Bankovky a osobní doklady očima studentů UMPRUM
Expozice Lidé a peníze, Česká národní banka – Praha, 24. 6. – 18. 12. 2020, Otevřeno: úterý – čtvrtek 9.00 – 16.00 hod (11:45 – 12:30 přestávka), pátek 9:00 – 15:00.

„Tento úkol je velmi komplexní a, jak měli studenti možnost sami zjistit, také velmi nelehký. Propojuje ilustraci, typografii a práci s ochrannými prvky. Musí se navrhovat již s vědomím tisku, který se od standardních tiskovin podstatně liší. Složité bylo také propracování ikonografie natolik, aby bankovky působily jednotně, ale na první pohled byly snadno rozlišitelné,“ uvedl v tiskové zprávě vedoucí Ateliéru tvorby písma a typografie Radek Sidun, v čem jsou skrytá úskalí navrhování těchto cenin.

Státní tiskárnu cenin zaujala nejvíce práce vietnamského studenta Tuana Vuong Tronga, jeho série návrhů tak bude postupně vydána jako kolekce pamětních listů. Jeho nosným tématem bylo období českého designu a s ním spojené ikonické předměty – například keramická kubistická dóza Krystal Pavla Janáka, porcelánoví Hřebečci Jaroslava Ježka, ocenění na výstavě EXPO 1958 v Bruselu, nebo červený nafukovací buvol, navržený v sedmdesátých letech Libuší Niklovou.

Sjednocení podoby dokladů

Martin Činčár si zase vybral české sklo, což je taky pojem přesahující hranice. David Řeřicha se zase věnoval architektuře. Vystaveno je celkem deset nejlepších sérií návrhů. „Spolupráce se Státní tiskárnou cenin si velmi považujeme. Díky ní měli studenti možnost si vyzkoušet nelehkou práci, která jim otvírá nové perspektivy grafického designu a zároveň je vedla k hlubšímu zamyšlení nad českou historií, symboly a ikonografií státu,“ hodnotí netradiční projekt Jindřich Vybíral, rektor UMPRUM.

Kromě nových bankovek dostali mladí grafici za úkol modernizovat, a především sjednotit celou sérii dokladů čítající občanský a řidičský průkaz, cestovní pas nebo osvědčení registru vozidel. Při tomto zadání museli přihlédnout k novým potřebám a funkcím, které by doklady měly v blízké budoucnosti plnit. Bylo tedy potřeba myslet i na sérii ochranných prvků nejrůznější úrovně.

Jak se vám jejich dílo líbí?