Carsharing v Praze.Zdroj: DeníkSdíleným službám se v hlavním městě daří. Nejinak je tomu u takzvaného carsharingu. Počet vozů by se v tomto segmentu mohl během nadcházejících měsíců takřka zdvojnásobit. Na trh totiž letos na jaře vstoupil první zahraniční hráč. Nadnárodní služba Anytime nejprve do pražských ulic nasadila stovku vozů. Nyní hodlá svou flotilu rozšířit o další dvě stovky vozidel.

V příštím roce navíc uvažuje o vstupu na pražský trh německý Volkswagen se službou WeShare, jejíž elektroauta se již osvědčila v Berlíně. Na expanzi se ještě letos chystá i maďarský GreenGo, který v hlavním městě nabídne také okolo stovky elektrovozidel.

Podle odborníků mohou carsharingové služby společně s dobře fungující hromadnou dopravou a taxislužbou přimět část společnosti k rozhodnutí auto nevlastnit. „Ve velké aglomeraci typu Prahy může jedno sdílené auto nahradit až deset zaparkovaných aut v ulicích,“ vysvětluje Kryštof Kruliš, předseda správní rady Spotřebitelské fóra.

Využití zřejmě vbrzku najde také u drobných podnikatelů. Myslí si to alespoň ředitelka Institutu cirkulární ekonomiky Soňa Jonášová. „Důležité je, nesnažit se tyto nové koncepty uplatnit v každé oblasti a oboru. Je třeba si udělat analýzu potřeby auta,“dodává.

Zapojily se i univerzity

V hlavním městě zatím své služby nabízí pětice firem registrovaných v Asociaci českého carsharingu. Je mezi nimi i univerzitní Uniqway, který vznikl ve spolupráci tří pražských univerzit. Před pár dny oslavil rok existence a nyní se chystá do ulic vypustit dalších sedm vozů.

Auta si v rámci carsharingu mohou kromě studentů půjčovat také zaměstnanci a lidé z partnerských univerzit. „Jeden z našich hlavních cílů se nám daří naplnit studenti se stávají mobilní a učí se využívat výhod sdílené ekonomiky,“ říká manažerka Uniqway Dominika Svárovská. Nejčastěji podle ní studenti využívají auta po Praze. „Nebo na víkendové výlety a cesty domů ale občas i do zahraničí,“ dodává Svárovská. 

Zájem hlavně u mužů

Rozšířit své služby o dvě stě vozů plánuje v těchto dnech Anytime. „Obyvatelé Prahy a okolí si naši službu oblíbili. Proto jsme se rozhodli nabídku vozů ztrojnásobit,“ říká ředitel firmy Milan Beutl.

Sto elektromobilů Volkswagen e-up přiveze v těchto dnech do metropole také maďarská firma GreenGo, která svou činnost zahájila teprve před třemi lety v Budapešti. To Volkswagen, který na pražský carsharingový trh chce vstoupit příští rok, zatím podrobnosti nesdělil.

A kdo že má o sdílení aut největší zájem? „Nejblíže k němu má mladší věková skupina a významně více muži než ženy,“ vysvětluje Beutl.

Výhodou sdílených aut je mimo jiné i to, že s nimi řidiči mohou v Praze zdarma parkovat v modrých zónách. Vozy jsou povětšinou vybavené automatickou převodovkou i parkovací kamerou. Pokuty ale putují na triko řidiče.