Letiště Praha oznámilo tuto novinku necelý týden před Štědrým dnem. Vedení firmy si pochvaluje, že v právě končícím roce dosáhlo rekordního počtu odbavení cestujících. Letištěm Václava Havla Praha prošlo přes 17 milionů lidí, průměrný počet činil od začátku letošního roku zhruba 49 tisíc cestujících denně. S rostoucím počtem letů se tak musí zvyšovat také investice do zázemí letiště v Ruzyni.

„Výstavba nového depa autocisteren a navazujícího produktovodu leteckých pohonných hmot je jedním z klíčových projektů v rámci krátkodobého rozvoje letiště a je zároveň součástí příprav na dlouhodobý stavební rozvoj terminálových a dráhových kapacit. Zprovozněním depa reagujeme na měnící se bezpečnostní standardy a rostoucí nároky na provoz, které jdou ruku v ruce s nárůstem počtu odbavených cestujících na našem letišti,“ uvedl v tiskové zprávě Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha.

Prostor pro odmrazovací stání

Staré technické zázemí ustoupí připravovanému takzvanému odmrazovacímu stání, která budou v letních měsících sloužit jako vzdálená stání pro odbavení letadel. „Zde bude možné odbavit buď čtyři letadla na střední tratě, nebo dvě velká letadla určená pro provoz na dálkových linkách,“ vysvětlil Roman Pacvoň, mluvčí Letiště Praha.

Nově vybudované depo pro autocisterny se nachází východně od cargo terminálu na ploše 1,75 hektaru. Letecké společnosti zde najdou tři aktivně využitelná výdejní místa leteckých pohonných hmot, každé má dva samostatné plnící zařízení pro rychlejší natankování. „Jedno další výdejní místo pak zůstává jako záložní. Vedle toho se v objektu nacházejí servisní dílny a sklady, provozně-administrativní budova či stání pro provádění technických zkoušek autocisteren a veškerého příslušenství,“ popsal mluvčí Pacvoň.

Letiště Praha zároveň pro zajištění rychlého a bezpečného přenosu leteckého paliva ze skladu pohonných hmot vybudovalo zhruba 2,4 kilometru dlouhý podzemní potrubní systém k depu cisternových vozů - tedy produktovod. „Jedná se o dvě nezávislé potrubní trasy, z nichž jedna je provozní a druhá záložní. V případě výpadku jedné trasy tak může být zásobování zajištěno druhou potrubní větví. Tento moderní potrubní systém umožňuje realizovat dodávku maximálně 25,5 m3 pohonných hmot za minutu,“ dodal mluvčí Letiště Praha.