V květnu, kdy se otevíraly první zahrádky, výstav piva meziročně stoupl o devět procent. Naopak v červnu meziročně o pět procent klesl a v červenci zůstal s bídou na loňských číslech. U výčepních piv spotřeba dokonce mírně klesla.
Vyplývá to z dat tzv. Pivního indexu, který vydává Český svaz pivovarů a sladoven (ČSPS). Svaz zveřejňuje pouze nárůsty a poklesy, absolutní čísla (v hektolitrech) se zveřejňují až na konci roku.
Letní zahrádky ve vedru odrazovaly
„Český trh se vyvíjí přibližně stejně jako loni. Uvidíme, jak do výsledků promluví výsledky za celé léto. Je mýtus, že když je vedro, hospody a zahrádky jsou plné. Letní vedra, kdy teploty dosahovaly až 35 stupňů Celsia, lidi od návštěv spíše odrazovala,“ odhaduje výkonná ředitelka ČSPS Martina Ferancová.
Podle ní i letos pokračuje trend, kdy mírně stoupá spotřeba piva v obalech a proti tomu klesá výtoč v hospodách. Data navíc potvrzují, že Češi touží po speciálech. Jejich výstav například v červnu meziročně rostl o 19 procent. K tomu je navíc nutné přičíst pětiprocentní růst kategorie polotmavých a tmavých piv.
„Prodeje tmavých piv a hlavně speciálů u nás dlouhodobě rostou. Největší nárůst jsme zaznamenali v kategorii speciálních piv, kdy meziročně prodeje stouply o 31 procent ve všech druzích obalů od plechovky až po piva v sudu,“ potvrzuje Lumír Hyneček, ředitel pivovaru Litovel.
Do hospody přes mobil
Na pozvednutí pivní kultury se zaměří i Dny českého piva. Největší pivovarnický svátek startuje 26. září. Do akce se letos zapojí desítky pivovarů a stovky hospod. Svoje speciály už představily třeba Staropramen (extra chmelená 12) či Svijany (speciál Dux).
Slavnosti letos více připomenou i to, proč je svatý Václav patronem pivovarníků. Seznam všech akcí se průběžně aktualizuje na internetu (dnyceskehopiva.cz) na Facebooku (Dny českého piva) a novinkou je i zapojení Google map, které budou lidi přímo přes mobil navádět ke konkrétním hospodám, ve kterých se konají akce v rámci oslav.
„Extra chmelená 12 je se Dny českého piva neodmyslitelně spjata. Právě u jejich příležitosti byla před několika lety poprvé uvařena,“ říká Petra Chovancová, manažerka značky Staropramen.