„Odhadujeme, že celá výstavba si vyžádá zhruba 360 000 tun kameniva na výrobu betonu a že se podaří ušetřit přes 14 000 kamionů s kamenivem a 25 000 autodomíchávačů betonu,“ popsal ředitel společnosti TBG Metrostav Jakub Šimáček.

Poloha betonárny vedle výstavby je velkou výhodou, ale nejedná se pouze o jeden projekt. Zanedlouho bude ještě zahájena generální oprava sousedního Libeňského mostu, která rovněž spotřebuje tisíce kubíků betonu. „Každý rok dopravíme po Vltavě až 400 tisíc tun písku a kameniva. Jedna loď pojme stejné množství materiálu jako 40 nákladních kamiónů,“ dodal Šimáček.

Rohanská betonárna není jedinou betonárnou u Vltavy. Druhá se nachází v Libni a je zajímavá svým v Evropě unikátním řešením. Přístav pro vykládku kameniva je spojen s betonárnou podzemním kolektorem a pásovým dopravníkem, které umožňují vyložení přímo na skládce.

„Podzemní kolektor s pásovým dopravníkem pomáhají splynutí betonárny s okolní lokalitou. Díky této technologii může být na povrchu cyklostezka a prostor rekreaci. Většina místních obyvatel ani neví, že pod nimi se právě dopravuje několik tun kameniva,“ řekl Jakub Šimáček.

Co u vás rozhodne komunální volby? Zapojte se do velké ankety Deníku ZDE.

Říční betonárny nejsou fenoménem pouze Prahy. V Evropě je řada měst, která využívají říční dopravu pro šetrnější dovezení potřebného kameniva do centra. V Düsseldorfu, Londýně či Vídni se betonárny u vodních toků vyskytují zcela běžně. Zajímavým příkladem je také Paříž, kde se říční betonárna nachází přímo na náplavkách u Seiny, odkud zásobuje betonem nejdůležitější výstavby v centru města, a zároveň plně splynula s okolním prostředím.