Představitelé magistrátu spolu s dalšími zástupci dopravců nápad prezentovali na středeční tiskové konferenci. Primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) návrh novely zákona projedná s ministrem dopravy Vladimírem Kremlíkem (za ANO).

V Česku nyní platí minimum 21 let, ale odpadla dřívější nutnost mít zkušenost dva roky s řízením nákladního vozidla. Dnes tedy může sednout za volant autobusu i majitel řidičského průkazu pro osobní automobil. Praha doufá, že teenageři coby řidiči autobusů pomohou vyřešit současný personální nedostatek.

Autobusy městské hromadné dopravy Dopravního podniku značky SOR stojící na autobusovém nádraží Na Knížecích v Praze.
Chybí řidiči, přiznal dopravní podnik. Prodlouží se intervaly autobusů

„Takový nápad považuji za nešťastný, nekoncepční a dokonce nebezpečný,“ píše však Petr Pulec radnímu Scheinherrovi. Celý dopis předsedy jedné z odborových organizací dopravního podniku má k dispozici redakce webu Zdopravy.cz.

Podle odboráře Pulce snížení věku pro získání řidičského oprávnění skupiny D nepomůže zacelit hluboký podstav profesionálních šoférů. „Většina populace není v období adolescence, za jejíž hranici se považuje 21. rok života, z důvodu konsolidace duševního života, krystalizace postojů a názorů psychicky zralá převzít odpovědnost za řízení prostředků hromadné přepravy osob,“ pokračuje Pulec.

Šéf odborové organizace největší městské společnosti pak zmiňuje, že dopravnímu podniku chybí také řidiči tramvají a strojvedoucí metra. Magistrát podle Pulce dostatečně nezareagoval na celorepublikový růst mezd.

Budete brzo chodit pěšky!

Přeloženo: zaměstnanci dopravního podniku chtějí více peněz. „Pokud zavčas nepochopíte principy trhu práce, velmi brzo budete chodit pěšky!“ vyhrožuje odborář náměstkovi Scheinherrovi.

Když v lednu 2018 nastala v Praze podobná situace s nutností zavést na pár dní prázdninový režim, obviňovali zase odboráři ústy Luboše Olejára organizátora dopravy v metropoli a okolí - městskou firmu Ropid.

Autobus pražské MHD. Ilustrační foto.
Pražská MHD spustila změny. Autobusy jedou jinak, jsou i nové zastávky

„Ropid chtěl šetřit a svedl to na nedostatek řidičů. To je ale nesmysl. Naši řidiči chtějí jezdit i přesčasy, protože si tak víc vydělají,“ upozornil tehdy Olejár. Řidiči údajně seděli ve vyšších počtech na zálohách ve vozovnách a neměli práci, protože v důsledku delších intervalů jezdilo v ulicích méně vozidel.

Také před téměř dvěma lety odboráři využili problémy k jednání o zvýšení platů, hrozili dokonce i stávkou. Loni v červnu DPP oznámil dohodu. Podle ní mělo dojít k nárůstu mzdových prostředků v roce 2018 o zhruba 90 milionů korun a letos o dalších 290 milionů. Řidičům městské hromadné dopravy se zvýšila kolektivní výkonnostní odměna měsíčně z 10 procent na 20.

Tramvajová zastávka Biskupcova
Prázdninový režim MHD skončil, spory o jeho důvody stále trvají