Gastronomické podniky v centru Prahy, těžce zasažené koronavirou krizí provázenou omezeními a odlivem turistů, drží nad vodou naděje, že přijdou lepší časy.

Provozní ředitelka restaurace Vinograf a zároveň ředitelka asociace restaurací Apron Kateřina Holnová vnímá aktuálně jako největší problém nedostatek informací ze strany vlády.

„Nemáme ani hrubou představu o tom, kdy budeme moci otevřít vnitřní prostory restaurací, a jestli s tím padnou veškeré kompenzace, přestože zůstane nadále omezena kapacita. Stále dokola přitom opakujeme, že pro podnikání jde o bytostně důležité informace,“ upozornila Holnová.

Testy zákazníků?

Nejistota podle ní panuje i ohledně podmínek plánované aplikace prokazující u zákazníků negativní testy na koronavirus.

A také kolem nových kompenzačních programů pro podnikatele v gastronomii Covid Nepokryté náklady a Covid 21. Zájemci o ně stále netuší, kdy přijdou peníze za leden až březen ani budou-li programy pokračovat v dalších měsících.

„Mohou je čerpat pouze ti, kterým oproti prvním měsícům roku 2019 klesl obrat alespoň o polovinu. Jde o absurdní kritérium, které trestá za snahu přivydělávat si provizorním provozem například v podobě výdejových okének a podnikatele nutí, aby hranici nepřekročili,“ poznamenala Kateřina Holnová s dovětkem, že kompenzace nepokrytých fixních nákladů je byrokraticky komplikovaná a „jednadvacítka“ je zase nepříliš vhodná pro centrum.

Podpora je totiž odvislá od počtu zaměstnanců, ale nezohledňuje výši nájmu, jež bývá ve středu Prahy často několikanásobná oproti zbytku metropole.

Řešením podle Holnové není ani pokračující Antivirus, neboť v gastronomii nelze uměle udržovat zaměstnanost.

Obrat je jen na 40 procentech

„Jediný dobře fungující a férově nastavený program, který zohledňoval různé ceny nájmů restaurací a barů a kombinaci s Antivirem a Covid Gastro, poskytoval v posledním kvartále roku 2020 relativní šanci přežít, byl už ukončený Covid Nájemné,“ poukázala mluvčí restauratérů.

Vinograf je nyní na zhruba čtyřiceti procentech obratu před covidem. A za dosažením této úrovně je ve Vinografu velký kus práce, kdy se podnik změnil v obchod s vínem, delikatesami a výdejnu obědů. K tomu otevřel vlastní e-shop.

Společnost Cushman a Wakefield je prostředníkem nájemních smluv pro desítky obchodů a restaurací na hlavních bulvárech kolem Václavského a Staroměstského náměstí i v blízkých obchodních centrech. Její zástupce Jan Kotrbáček vnímá situaci segmentu gastronomie a volného času jako velmi složitou, ale zároveň nadějnou.

I lidé z kanceláří musí jíst

„Většina operátorů se stále odvážně drží na svých pozicích. Podstatně lépe jsou na tom určitě provozy, které nespoléhaly jen na turisty. Docházka do kanceláří v centru poklesla na nějakých padesát až šedesát procent, ale i tito lidé se někde potřebují naobědvat,“ připomněl Jan Kotrbáček.

Držení kuchyní v chodu navzdory podstatně slabším prodejům má podle něj i jeden ryze praktický důvod delší dobu nečinná kuchyně je totiž náchylná k plísním.

Až pětina podniků zanikne

Po nástupu koronakrize podle Kotrbáčka skončili s pronájmem drahých prostor v centru buď ti, kdo už měli předtím smlouvu „na hraně“, anebo „rychlokvašky“ zacílené výhradně na turisty.

„Odhaduji, že po rozvolnění v centru znovu neotevře minimálně patnáct až dvacet procent dosavadních provozů. Zároveň se tím ale nabídne příležitost pro nové, životaschopné projekty. Tato krize ukázala, že lidé chtějí jíst a pít venku. A dokonce si toho možná budou i víc vážit,“ předpokládá Kotrbáček, podle kterého většina podni-katelů v branži navzdory per-spektivě jen velmi pozvolné-ho návratu turistů vidí „svět-lo na konci tunelu“. (