„Najdete zde kromě menších obchodů první supermarket Lidl v nákupním centru, klasický foodcourt doplněný o stravovací pop-up zónu s názvem PARKet, dále fitness a wellness, velký prostor pro maminky s dětmi a také 500 parkovacích míst, která na Letné chybí,“ popisuje správce centra, společnost Cushman & Wakefield. Kolik z celkem devadesáti obchodních jednotek je při otevření pronajato, však neuvedla. Součástí projektu developerské skupiny Lordship jsou také dvě patra kanceláří.

Letos jen jedno otevřené centrum

Stromovka je jediným obchodním centrem, které bude v Česku letos otevřeno. Trh už začíná být nasycený, a tak přibývá modernizací stávajících objektů na úkor výstavby nových. Přesto mají příští rok v Praze otevřít nákupní centrum Bořislavka se šedesáti obchody a také dvoupatrová vlajková loď irské módní značky Primark v novostavbě na Václavském náměstí.

V Česku aktuálně funguje devět desítek větších či středně velkých nákupních center, zhruba čtvrtina z nich v Praze. Co se týká celkového objemu ploch, nachází se jich v metropoli dohromady už třetina.

Mírně pod průměrem EU

„Celková vybavenost obchodními centry v přepočtu na tisíc obyvatel je mírně pod průměrem Evropské unie. Přepočet podle reálné kupní síly ale Českou republiku dostává mezi skupinu zemí s nadprůměrnou kapacitou obchodních ploch,“ uvádí analýza trhu Trend Report 2019.

Aby přilákala dostatek zákazníků, nákupní centra průběžně obměňují složení obchodů, rozšiřují nabídku kaváren a restaurací a také vymýšlejí různá zábavní lákadla. V poslední době se v jejich prostorách vedle fitness a wellness objevuje třeba saunový svět. Arkády Pankrác otevřely minulý týden na střeše nové obří medúzárium.

Palladium se mění

Obměnou části nájemců aktuálně prochází nákupní centrum Palladium na náměstí Republiky. Impulzem k tomu byly končící nájemní smlouvy některých obchodníků, kteří zde fungovali od jeho otevření v říjnu 2007.

„Snažili jsme se zařadit do nabídky značky a služby, o které je v současné době zájem. Příkladem je Barbershop, pánské holičství a úprava vousů. Ze současných nájemců pak otevírají větší obchodní jednotku značky Manufaktura, Pandora nebo Lush, které se těší popularitě,“ říká Milan Scholz, ředitel pronájmů Palladia.

Roste poptávka po dražším zboží

Nováčky v Palladiu jsou specializovaná prodejna čokolády, obchod s italským oblečením pro děti, kosmetická značka Rituals, šperkařství YES nebo oblečení americké značky Under Armour.

V září v Palladiu otevřela svou největší tuzemskou prodejnu módní značka Pepe Jeans London. Příchod těchto obchodníků potvrzuje rostoucí poptávku zákazníků, ať z řad domácích návštěvníků či zahraničních turistů, po dražším zboží mezinárodních řetězců.