Od orloje proudí na Malé náměstí davy turistů, ale zahrádka restaurace Taverna Toscana zeje prázdnotou. „Rok od roku je to horší, turisté neutrácejí. Podívejte se k vedlejšímu stolu, sedm Američanů a dají si dohromady tři jídla,“ stěžuje si číšník Radim Ďurica.

Ani majitel Staroměstské restaurace na Staroměstském náměstí Josef Kříž není z tržeb nadšený. „Minulý rok byl zatím nejhorší, co jsem zažil, a to už jsem tu dvacet let. Je to čím dál tím horší, nechodí sem pořádná klientela. Do Prahy teď jezdí chudáci, kteří si s sebou v batůžcích vozí jídlo,“ říká.

Za vše nemůže krize

Za první čtvrtletí letošního roku navštívilo Prahu o 17 procent méně turistů než minulý rok. Podle Markéty Chaloupkové z Pražské informační služby se tak markantní pokles nedá vysvětlit tím, že Velikonoce letos vyšly na duben a nespadají tedy do prvního čtvrtletí. Důvodem je také finanční krize.

„Ještě horší je situace z pohledu tržeb, jelikož turistů jezdí nejenom mnohem méně, ale ti, co přijedou, ještě navíc mnohem méně utrácejí. Tím se efekt zdvojuje. Pokles tržeb v cestovním ruchu činí za první čtvrtletí 35 procent oproti minulému roku,“ informuje Tomio Okamura, viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.

Královská cesta plná, hotely zejí prázdnotou

Historická trasa centrem Prahy, kterou absolvovali nastávající čeští králové, je na pohled stále plná. Turisté však zkracují své pobyty, aby ušetřili za ubytování. „Do Prahy jsme přiletěly na tři dny. Spíme v hostelu, je to levnější. Jsme překvapené, že tady není nijak levno,“ řekly Deníku dvě americké studentky.

Přitom podle Okamury ceny za ubytování prudce padají. „Dvoulůžkový pokoj v pětihvězdičkovém hotelu včetně snídaně vás teď vyjde na dva tisíce korun. Přitom původní cena je šest tisíc! Situace je velmi krizová, hotely jsou absolutně nevytížené,“ říká.

Chybí koncepce

Ani obrovský pokles cen za ubytování však podle něj k oživení turismu nepřispěje. Místo západních turistů do Prahy jezdí více Poláků a Rusů, kteří utrácejí mnohem méně.

„Ani když pomine krize, nenastartujeme zájem o turismus. Důvodem je, že chybí koncepce cestovního ruchu. Ti, kteří již Prahu navštívili, nemají důvod se sem vracet. A ostatní regiony nabízejí mizivé možnosti společensko-kulturního vyžití,“ dodává Okamura.

Aby se však Praha opět stala lákavou destinací pro západní turisty, je potřeba mnoha změn. „Měl by se zpřísnit postih kapsářů, zavést taxikářům povinné umístění taxametru na palubní desku, zpřehlednit informace oMHD a lépe prezentovat kulturní akce,“ navrhuje Okamura.

Ministerstvo chce zkvalitnit služby v cestovním ruchu

Turistům nejvíce kazí pobyt špatný systém dopravy a nedostatek informací o spojích. Stěžují si také na vybavenost turistických zařízení. Naopak s restauracemi a gastronomickými službami jsou celkem spokojeni. Vyplynulo to z výsledků šetření, které nechalo provést ministerstvo pro místní rozvoj.

Počty návštěvníků Prahy již mluví jasně o výrazném výpadku turismu za letošní rok. „Počátek léta je určitě slabší než byl loni, hlavně hotely mají problém zaplnit své kapacity. Pozorovat se to dá třeba na britských turistech. Ti pro nás byli nejzajímavější, protože jich do Prahy jezdilo poměrně hodně, ubytovávali se v dražších hotelech a utráceli dost peněz. Teď už si rezervují pobyty mnohem ekonomičtěji,“ řekl Deníku Jan Ledvina z incomingové cestovní agentury Suricata.

Stačí jeden nespokojený host

„Naším cílem teď je zaměřit se na kvalitu,“ řekl na tiskové konferenci náměstek ministra pro místní rozvoj Jan Koliba. Tomu by měl pomoci i projekt Služby v našich službách, který ministerstvo připravilo s pomocí Evropského sociálního fondu.

Vznikl tak vzdělávací pořad, jehož první díl se vysílá užve čtvrtekv 18.25 na ČT1. „Spoty, které pořad uvádějí, jsou dost drsné, ale alespoň zaujmou,“ říká Blanka Křížová, ředitelka odboru cestovního ruchu. Další pomůcku, kterou projekt připravil, je DVD pro odbornou veřejnost. Mělo by přispět ke zvyšování kvalifikace a kvality služeb v cestovním ruchu.

„Deset spokojených hostů přiláká jednoho nového návštěvníka. Naopak stačí jeden nespokojený host, abychom ztratili deset potenciálních hostů,“ uvažuje v dokumentu jeden z hoteliérů.

Krize nás spojí

Již tři týdny také běží na rezervačním serveru Expedia.com mediální kampaň se sloganem „Praha uchvátí vaše smysly“. Stojí za ní agentura CzechTourism spolu s Hlavním městem Praha.

„Strategií je udržet si stálého zákazníka, představit Prahu jako lákavou destinaci, do které má smysl se vracet. Pozitivním efektem krize je, že jsme se dali všichni dohromady. Už se nemůžeme přetahovat o jednotlivé zákazníky. Myslím, že krize také přispěje k rozvoji domácího cestovního ruchu. Turistická infrastruktura na to připravená je, i když služby nejsou všude na stejné úrovni,“ shrnuje Václav Stárek, generální sekretář Asociace hotelů a restaurací ČR.

PETRA KOTVOVÁ