Elektronický supermarket Rohlik.cz začal od středy prodávat vybraný sortiment v ekologických vratných nádobách. Mléčné výrobky a trvanlivé zboží se bude plnit do uzavřených sklenic či láhví opatřených etiketou, za které se zaplatí záloha. V první fázi se jedná kolem 30 produktů, ke kterým během června přibude také ekodrogerie.

Nasypání potravin do skleněných dóz probíhá u dodavatelů, kde se nádoby rovněž důkladně vymyjí. Až poté se znovu naplněné odvezou na sklad internetového prodejce. „Tohle je budoucnost ekologického nakupování, které nám dává smysl. Zvolili jsme způsob, který je opravdu bez odpadu a zároveň nejvíce hygienický,“ prohlásil Tomáš Čupr, zakladatel a většinový majitel společnosti Rohlik.cz.

Na rozvážení potravin ve vrátných nádobách spolupracuje online supermarket se dvěma subjekty. Jogurty, mléko, tvaroh obstará Farma Bemagro, trvanlivé zboží ze sortimentu PROBIO bude připravovat a balit společnost Vratné lahve. Chrudimská společnost dokáže naplnit tisíce nádob za den, pro vymytí využívá jedinečnou linku. „Vyvíjeli jsme ji dva roky a hodně se inspirovali od pivovarů. Podobná v České republice není. Mytí je navíc nezávadné pro přírodu,“ prohlásil Marek Lukesle z Vratných lahví.

Snižování množství odpadu

On-line supermarket Košík.cz prodává od ledna vybrané druhy potravin bez obalů na jednorázové použití. V první pilotní fázi začal obchod používat recyklované sáčky, poté přejde na kapsle pro opakované použití české společnosti Miwa. V květnu svůj bezobalový sortiment rozšířil na 80 položek.

Z klasických obchodních řetězců využívá nákupy bez obalu dlouhodobě například Globus, který v roce 2012 nabídl prodej mražených výrobků na váhu. Nákupy do vlastních tašek umožňuje i Kaufland, který má v prodeji látkovou tašku z certifikované biobavlny pro opakované nákupy. Zároveň se v rámci své strategii rozhodl zavázat do roku 2025 snížit množství plastového odpadu nejméně o 20 procent.

„Chceme nabídnout veškeré produkty vlastních značek pouze v recyklovatelných obalech. U naší privátní značky vod jsme navíc snížili gramáž plastových lahví, což v loňském roce v porovnání s předchozími lety jen u tohoto konkrétního artiklu znamenalo úsporu 65 tun plastového odpadu,“ dodala mluvčí Kauflandu Renata Maierl.