Velké pražské obchodní galerie jako Centrum Černý Most nebo Arkády Pankrác ožily až ve čtvrtek, třeba v outletové Fashion Areně nebo Obchodním centru Letňany ale menší obchody otevřely už na Štěpána. Výprodejové akce odstartovaly hned po Štědrém dnu některé e-shopy.

Lidé si v posledních letech čím dál víc darují obálky s penězi na úkor překvapivých a kreativních dárků. Peníze v nějaké formě dává až polovina lidí. Stále častějším kompromisem mezi nevyžádaným dárkem a hotovostí jsou dárkové poukazy. „Poslední předvánoční týden se prodalo o 53 procent víc dárkových karet. Nejčastěji v hodnotě tisíc korun,“ uvedla Veronika Sajdoková z marketingu sítě s obuví a doplňky CCC.

„Internetové obchody samozřejmě tento trend vnímají,“ říká Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK). „Zákazníci nemusí obcházet nákupní centra. Stačí využít některý z cenových srovnávačů a rázem budou vědět, kde objednat nejlépe,“ zdůrazňuje Vetyška.

Přes 11 tisíc objednávek za den

Rekordy ovšem internetové obchody lámaly už v předvánočním období. V pátek před zlatou nedělí padl rekord v centrálním showroomu Alzy v pražských Holešovicích, když tam odbavili 11 200 objednávek za jediný den.

Vůbec nejsilnějším dnem bylo podle APEK pondělí 10. prosince, kdy obraty internetových obchodů vůbec poprvé přesáhly miliardu korun denně. Tržby e-shopu řetězce s elektronikou Datart se o posledním předvánočním víkendu meziročně zvýšily o víc než 40 procent, kamenné prodejny zaznamenaly růst návštěvnosti o desítky procent.

Elektronika je v posledních letech evergreenem Vánoc. Někomu z rodiny ji podle společnosti Home Credit darovalo téměř sedm z deseti Čechů. Vedou mobily, tablety, televize, počítače, DVD přehrávače či herní konzole. Víc než čtvrtina domácností si dává jako vánoční dárek velký spotřebič, každého pátého Čecha pod stromečkem překvapila dovolená nebo nějaký relaxační či zábavní zážitek.

Za potraviny 3400 korun na osobu

Podle odhadů obchodníků a firem poskytujících půjčky letos lidé za vánoční dárky utratili kolem sedmi tisíc korun. Řetězec supermarketů Albert k tomu odhadoval útratu za potraviny na osobu v průměru na 3400 korun. Nejenže lidé o Vánocích nakupují pochoutky, které jindy do nákupního vozíku nevloží, ale také často překročí zamýšlenou výši útraty.

V průzkumu agentury STEM/MARK pro Air Bank to přiznala zhruba třetina respondentů. „Příčinou toho, že utratíme víc, než jsme si naplánovali, jsou často vnější vlivy - ať už atmosféra ve vánočně vyzdobených prodejnách, nebo všudypřítomná reklama. Hlouběji do peněženky sáhneme také při nákupech na poslední chvíli nebo při takzvaných impulzivních nákupech, kdy nás zláká zboží, které jsme původně vůbec pořizovat nechtěli,“ říká Tomáš Motl z oddělení výzkumu Air Bank.