„Elektromobilita se čím dál víc stává nedílnou součástí městské dopravy. Hlavním důvodem pro zavádění elektromobility je nulová produkce lokálních emisí a tím snížení lokální ekologické zátěže. Důraz na ekologii provozu je pro naši firmu naprosto přirozený,“ uvedl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP a dále uvedl: „Dle našich strategických priorit máme zařazen rozvoj elektromobility i do vnitropodnikové dopravy, proto nyní v reálném provozu vyzkoušíme několik elektromobilů, s tím, že plánujeme postupnou obměnu konvenčních referentských vozidel za elektromobily ve větším počtu.“

„Je nám ctí být u toho, když metropolitní dopravní podnik dělá první velký krok směrem k elektrizaci svého automobilového parku, a při propagaci elektrických aut se tak stává vzorem dalším subjektům z oblasti veřejné dopravy. Jako zavedený a největší hráč v tuzemské elektromobilitě jsme v tomto případě rádi dali k dispozici naše zkušenosti a využili dlouhodobé spolupráce s automobilkami, díky nimž umíme vozidla integrovat do firemních i municipalitních flotil za zajímavých podmínek,“ říká Kamil Čermák, generální ředitel ČEZ ESCO.

Ilustrační snímek
České dráhy zapůjčí na další dva roky polským železnicím pět „brejlovců“

Dopravní podnik hlavního města Prahy hodlá elektromobily nasadit v rámci flotily referentských vozů určených pro služební jízdy zaměstnanců po městě. Podle Memoranda a Akčního plánu o budoucnosti automobilového průmyslu v České republice je elektromobilita a digitalizace jedním ze základních kamenů rozvoje tuzemského automobilového průmyslu. Memorandum bylo nedávno podepsáno zástupci Vlády ČR a sdružení AutoSAP za účasti Skupiny ČEZ.

Skupina ČEZ v současnosti provozuje nejrozsáhlejší síť veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily v České republice – vedle 40 rychlodobíjecích stanic je řidičům k dispozici i padesátka tzv. stanic normálního dobíjení. Část sítě vzniká v rámci projektu „EV Fast Charging Backbone Network Central Europe“ za prostředky z evropského grantového programu CEF. Při využívání celé sítě dobíjecích stanic se uživatel před dobíjením identifikuje jedinečnou RFID kartou.

Zahájení výstavby dálnice D6 u Řevničova
Ředitelství silnic a dálnic zahájilo výstavbu nového úseku dálnice D6

V České republice je v současnosti registrováno už zhruba 1500 elektromobilů. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i v u nás se elektrická auta stávají běžnou součástí zejména městského provozu. To se promítá do všech oblastí týkajících se prodeje a servisu elektromobilů. Odhady dalšího vývoje hovoří v horizontu několika let o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů. Postupný pád největších bariér (omezená nabídka elektromobilů, jejich vysoká cena, malá hustota dobíjecí infrastruktury a malá zákaznická zkušenost) a v kombinaci s podpůrnými opatřeními (bezplatný vjezd do center měst, parkovacích zón, jízda v pruzích pro MHD, atd.) by měl znamenat rychlé dosažení podílu 20 procent na celkovém prodeji osobních vozidel a lehkých užitkových vozů v Česku.