Třiatřicáté finále soutěže Gen-E proběhlo 12. - 14. července v estonském Tallinnu. „České studentské firmy se evropského finále účastní pravidelně od roku 1992, vítěze ale máme poprvé. Pětice studentů z Booder company opanovala kategorii Citi Client Focus Award zaměřenou na pochopení potřeb a pomoc klientům. Podařilo se jim porazit 40 nejlepších studentských firem, národních vítězů, z celé Evropy,“ uvedl ředitel české kanceláře Junior Achievement (JA Czech) Martin Smrž.

Osmnáctiletý Radek Pospíšil si ve svých šestnácti letech začal vlastníma rukama budovat tiny house. Dnes už plně vybavený dům je jeho splněným snem.
Osmnáctiletý český student si postavil plně funkční dům. A jen za 450 tisíc

V uplynulém školním roce se do soutěžních programů JA Europe přihlásilo přes 370 tisíc středoškoláků z 41 evropských zemí. V rámci výuky podnikavosti zakládali a vedli v programu Studentská firma reálné společnosti a soutěžili o nejlepší podnikatelský počin na národních úrovních. Jen na českých středních školách v uplynulých měsících vzniklo 256 nových studentských firem.

Zaujali produktem pro trans komunitu

Obvykle studenti podnikají v gastronomii, vyrábí kosmetiku, bytové doplňky, zkrátka věci, které se dobře prodávají blízkému okolí a na školních akcích. Tým z Prahy ale v září přišel s produktem, který se všem ostatním dosud vymykal. Rozhodli se pro výrobu tzv. binderů – prádla, které umožňuje trans chlapcům skrýt ženské rysy.

„Snažíme se pomoct klukům, kteří se narodili v dívčím těle. V České republice se nedostanete k chirurgickému odstranění prsou dříve než v 18 letech, ačkoli transsexualita se prokazuje už ve věku 10 až 12 let. V průměru tedy šest let musíte žít ve špatném těle a vaše tělesné znaky jsou kvůli pubertě stále výraznější,“ vysvětlil Christian Kozel z Booder company, který na základě vlastních zkušeností s podnikatelským nápadem přišel a strhl pro něj i své spolužáky.

Co u vás rozhodne komunální volby? Zapojte se do velké ankety Deníku ZDE.

„Nemalá část těchto mladíků trpí depresí a desítky ročně jich v celé Evropě přijdou o život kvůli netoleranci, transfobii nebo právě disforii, tedy odporu ke svému tělu a k sobě samotnému. Naším binderem chceme pomoci trans klukům lépe zamaskovat hrudník a přispět tak k vyšší kvalitě jejich dosavadního života,“ dodal Kozel.

Na podzim studenti netušili, jak daleko se ve svém podnikání dostanou a zda budou úspěšní. Produktem se ale přesně trefili do potřeb cílové skupiny, nyní už mají vybudovanou zákaznickou základnu a pomýšlejí na expanzi do zahraničí.

„Díky všem zážitkům z programu Studentská firma jsme se naučili pracovat s nervozitou. Víme, jak mluvit se zákazníkem, jak vytvořit působivé logo nebo jak důležitý může být zdánlivě nudný slogan. Každý den pro nás znamenal novou výzvu: překonat strach z davu, z mluvení před lidmi nebo třeba přednášet porotě v angličtině,“ prohlásil Daniel Dočkal, ředitel studentské firmy Booder company, která bude v byznysu pokračovat i po skončení soutěže.