Objekt spojující převážně kanceláře a prodejní plochy poskytuje v podzemních garážích 155 parkovacích míst, z nichž 45, tedy téměř třetina, je vybavena nebo připravena na instalaci dobíjecí stanice. „Aktuální podíl elektrických aut na trhu je v jednotkách procent, ale budovy musíme plánovat v horizontu desítek let. Vnímáme rostoucí zájem klientů a věříme v postupný výrazný rozvoj elektromobility, jsme na něj připraveni,“ řekl obchodní ředitel Penta Real Estate Pavel Streblov.

Velký problém pro nejen pražské majitele elektromobilů je v nedostatečné infrastruktuře, a to je metropole ještě celkem napřed před zbytkem země. Podle výzkumu, který si v únoru letošního roku nechala zpracovat firma ChargeUp od společnosti Ipsos, má 40 % českých podnikatelů pozitivní vztah k elektromobilitě. „Významnou bariérou je nedostatečná dobíjecí síť,“ uvedl výkonný ředitel firmy ChargeUp Daniel Ševčík.

Hybernská office, návrh Klaska Ltd, vizualizace, studio Negativ
Další projekt v okolí Masaryčky: Proměnu pošty navrhl žák Zahy Hadid

Zároveň podnikatelé, toužící vybavit svou flotilu elektromobily, vnímá nedostatečnou podporu tohoto kroku od státu. Ze zmíněného průzkumu totiž vyplynulo, že 58 % oslovených živnostníků vnímá státní podporu elektromobility jako nedostatečnou. Podobně kriticky hodnotí podporu elektromobility ze strany obcí, kterou jako nedostatečnou uvedlo 47 % dotázaných. Firmy a podnikatelé mohou nově od Národní rozvojové banky žádat finanční příspěvek ve výši až 300 tisíc korun na vozidlo a až 150 tisíc korun na dobíjecí stanici.

Zdroj: Radek Cihla

„Výsledky průzkumu dokládají pozitivní trend ve vnímání elektromobility mezi českými živnostníky. Zároveň ale poukazují na potřebu větší podpory ze strany státu a obcí pro lepší využití potenciálu elektromobility v podnikovém sektoru,“ zhodnotil Daniel Ševčík závěry výzkumu, který společnost Ipsos sestavila na vzorku 146 podnikatelů ze všech krajů ČR, kteří ve firmách rozhodují nebo spolurozhodují o vozovém parku. Vzorek respondentů zahrnoval střední podniky do 250 zaměstnanců (25 %), malé podniky do 50 zaměstnanců (30 %) a OSVČ (45 %). Výzkum se uskutečnil online v únoru roku 2024.

Budova Masaryčky.
Fólie je stržena a Masaryčka už je zlatá tak, jak navrhla slavná architektka

Přispět k infrastruktuře pro elektromobily se nyní odhodlal i majitel Masaryčky. Nyní je v Masaryčce instalováno 16 dobíjecích stanic, další ale přibudou dle požadavků klientů. „Penta prozíravě zvolila řešení, které bude možné podle potřeby rozšířit. Pod stropem garáže je totiž instalována sběrnice, z níž lze snadno svést kabel k zemi a připojit dobíjecí stanici,“ popisuje Daniel Ševčík a dodává, že v garáže osadili českými nabíječkami MyBox. Právě jeho společnost ChargeUp se na vybudování dobíjecích stanic podílela.

Podle ministerstva průmyslu a obchodu je v metropoli okolo 2000 veřejných nabíjecích stanic.

Penta Investments je majitelem společnosti VLM vydávající Pražský deník