Objekt spojující převážně kanceláře a prodejní plochy poskytuje v podzemních garážích 155 parkovacích míst, z nichž 45, tedy téměř třetina, je vybavena nebo připravena na instalaci dobíjecí stanice. „Aktuální podíl elektrických aut na trhu je v jednotkách procent, ale budovy musíme plánovat v horizontu desítek let. Vnímáme rostoucí zájem klientů a věříme v postupný výrazný rozvoj elektromobility, jsme na něj připraveni,“ řekl obchodní ředitel Penta Real Estate Pavel Streblov.
Velký problém pro nejen pražské majitele elektromobilů je v nedostatečné infrastruktuře, a to je metropole ještě celkem napřed před zbytkem země. Podle výzkumu, který si v únoru letošního roku nechala zpracovat firma ChargeUp od společnosti Ipsos, má 40 % českých podnikatelů pozitivní vztah k elektromobilitě. „Významnou bariérou je nedostatečná dobíjecí síť,“ uvedl výkonný ředitel firmy ChargeUp Daniel Ševčík.
Zároveň podnikatelé, toužící vybavit svou flotilu elektromobily, vnímá nedostatečnou podporu tohoto kroku od státu. Ze zmíněného průzkumu totiž vyplynulo, že 58 % oslovených živnostníků vnímá státní podporu elektromobility jako nedostatečnou. Podobně kriticky hodnotí podporu elektromobility ze strany obcí, kterou jako nedostatečnou uvedlo 47 % dotázaných. Firmy a podnikatelé mohou nově od Národní rozvojové banky žádat finanční příspěvek ve výši až 300 tisíc korun na vozidlo a až 150 tisíc korun na dobíjecí stanici.
„Výsledky průzkumu dokládají pozitivní trend ve vnímání elektromobility mezi českými živnostníky. Zároveň ale poukazují na potřebu větší podpory ze strany státu a obcí pro lepší využití potenciálu elektromobility v podnikovém sektoru,“ zhodnotil Daniel Ševčík závěry výzkumu, který společnost Ipsos sestavila na vzorku 146 podnikatelů ze všech krajů ČR, kteří ve firmách rozhodují nebo spolurozhodují o vozovém parku. Vzorek respondentů zahrnoval střední podniky do 250 zaměstnanců (25 %), malé podniky do 50 zaměstnanců (30 %) a OSVČ (45 %). Výzkum se uskutečnil online v únoru roku 2024.
Přispět k infrastruktuře pro elektromobily se nyní odhodlal i majitel Masaryčky. Nyní je v Masaryčce instalováno 16 dobíjecích stanic, další ale přibudou dle požadavků klientů. „Penta prozíravě zvolila řešení, které bude možné podle potřeby rozšířit. Pod stropem garáže je totiž instalována sběrnice, z níž lze snadno svést kabel k zemi a připojit dobíjecí stanici,“ popisuje Daniel Ševčík a dodává, že v garáže osadili českými nabíječkami MyBox. Právě jeho společnost ChargeUp se na vybudování dobíjecích stanic podílela.
Podle ministerstva průmyslu a obchodu je v metropoli okolo 2000 veřejných nabíjecích stanic.
Penta Investments je majitelem společnosti VLM vydávající Pražský deník