Mikrovlnná metoda je českým patentem, jehož vývoj trval přes deset let. Technologie funguje na principu mikrovlnného ohřevu i v okolí výtluku, nevznikají tak žádné spáry a prodlužuje se životnost vozovky. Opravy probíhají i rychleji. Pilotní zařízení  dokáže výmol opravit bez nutnosti velkých uzavírek silnic.

Opravy Barrandovského mostu. | Video: Deník/Radek Cihla

„Vydané oficiální oprávnění pro preventivní opravy vozovek mikrovlnnou technologii od Ministerstva dopravy ČR je pro nás důkazem toho, že se pomalu daří měnit stereotypní přístup, který dosud převládal při rozhodování o údržbě a opravě silnic. Můžeme tak soutěžit o větší zakázky v oblasti preventivní údržby asfaltových vozovek,“ říká Jiří Rušikvas, zakladatel a majitel společnosti FUTTEC, která metodu používá a vyvinula ji.

Budoucnost i pro okresky?

„Na růst poptávky jsme zareagovali dvěma novinkami, které již brzy představíme: vylepšenou verzí mikrovlnného zařízení a samostatnou mikrovlnnou pecí. Ta bude určená pro širší využití i na zanedbanějších silnicích II. a III. třídy, na nichž často bývají díry opravdu velké,“ dodal Rušikvas.

| Video: Youtube

Firma má za sebou i opravy na jedné z nejsledovanějších silničních staveb v zemi: Barrandovském mostě. Během jedenácti dnů tu v nočních hodinách opravila 55 děr v asfaltu.

Vývoj nové technologie financovala i Evropská unie dotací ve výši 1,8 milionu eur.