Obchodní centrum Palladium na náměstí Republiky rozjelo kampaň pod názvem Nákupy jsou zase v módě. Láká na slevy až do výše 75 procent. O třetinu zlevněné módní zboží je standardem současného koronavýprodeje. Zákazníci se přesto nehrnou.
Lidi v dvoupodlažním obchodě značky New Yorker v centru Nový Smíchov lze spočítat na prstech, stejně jako v C&A či prodejně obuvi a kabelek CCC. Menší butiky mívají maximálně po jednom zákazníkovi. Ještě smutnější je pohled na stravovací zónu. Řada kaváren a restaurací vůbec neotevřela. Fast foody, které jsou v provozu, se nezřídka přesunuly na lepší místo, což napovídá, že původní nájemce už se nevrátí.
Někteří zákazníci se zatím do obchodních center zdráhají vypravit kvůli obavám z šíření nemoci covid-19. Další už pocítili ve svých peněženkách ekonomické dopady koronaviru nebo je v blízké době očekávají a šetří. Některým hygienická opatření kazí zážitek z nakupování, a tak nemají důvod, proč vyrazit "šopovat“.
"Od otevření jsem byla jednou a hned tak znovu nepůjdu. Několikrát po sobě na mě ochranka obchodů vytáhla dezinfekci a jedna z nich byla tak agresivní, že jsem si hned musela jít umýt ruce," končí prozatím s nákupy pro radost paní Jana.
Některé změny v nákupním chování zřejmě nebudou jen dočasné. Podle mezinárodní poradenské firmy Accenture lidé změnili priority. Kupují zboží osobní spotřeby, jako jsou potraviny, hygienické a čisticí prostředky, naopak klesají prodeje módního zboží, kosmetiky nebo spotřební elektroniky. Covid-19 také značně urychlil přijímání digitálních technologií v široké populaci.
"Okolnosti přiměly i konzervativní zákazníky překonat zábrany a využít služeb online nákupů. To je velký krok dopředu a je pravděpodobné, že se tento trend bude do budoucna dál rozvíjet,“ předpovídá Martin Šrůma z pobočky Accenture.
Dalším trendem je nákup takzvaného udržitelnějšího zboží, což se týká i módy, která často bývala záležitostí jen jedné sezony.
"Rozsah změn naznačuje, že se jedná o dlouhodobý posun," tvrdí Oliver Wright, šéf oddělení spotřebního trhu Accenture. "I když tyto trendy sledujeme nějakou dobu, překvapivé je měřítko a tempo změn. Očekáváme, že nové spotřebitelské chování a trendy přežijí pandemii a budou se projevovat po většinu tohoto desetiletí," míní Wright.
Globální řetězce s takzvanou rychlou módou, jako jsou H&M, Zara, C&A či Primark se smiřují s citelným propadem příjmů. Právě irský Primark přitom na letošní jaro chystal svůj vstup na český trh a otevření třípodlažní prodejny na Václavském náměstí. Kdy se tak stane, není zatím známé.